Skip to main content

Makam Mahsuri, Langkawi

Aku sudah berulang-alik ke Langkawi hampir 10 tahun, tapi jarang benar berkongsi maklumat/cerita tentang pulau lagenda nih.

Baik! Hari ini tiba perasaan baik mahu berkongsi!

Kota Mahsuri atau Makam Mahsuri.

Ini cerita yang pertama.

Kalau dalam pakej rombongan, tempat ini selalunya akan dimasukkan ke dalam senarai "wajib pergi". Untuk ke sini agak mudah. Dari Pekan Kuah, terus menghala ke arah airport/ Padang Mat Sirat. Sepanjang perjalanan ada lah signboard nak ke Makam Mahsuri ni. Untuk peta, klik link kat bawah nih.


Kawasan letak kereta boleh memuatkan 30 - 50 buah kereta dalam satu-satu masa. Kalau peak hour, tak tahu lah. Untuk bayaran masuk, RM 5 untuk dewasa, RM 2 untuk kanak-kanak (4 - 12 tahun).

Pintu masuk ke Makam Mahsuri

Tempat ini banyak berbeza berbanding dengan lawatan aku terdahulu, tahun 2002 rasanya. Di pintu masuk sahaja sudah tersergam satu bangunan besar. Rupa-rupanya sudah ada mini muzium, khusus untuk menceritakan kisah Mahsuri. Anak kami yang bongsu meragam nak berdukung, agaknya suasana dalam muzium tu yang agak creepy. Namanya pun muzium. :) Secara peribadi, aku pun kurang gemar ke tempat-tempat yang banyak patung ni.

Eheh! Serem, pak!

Ada pameran lukisan-lukisan, penerangan mengikut turutan  kehidupan Mahsuri yang difitnah. Ada juga tayangan video. Total masa melawat muzium; 15 - 20 minit.

Sedikit kisah Mahsuri;
Mahsuri binti Pandak Maya merupakan seorang gadis kelahiran Pulau Langkawi. Beliau dilahirkan oleh pasangan Pandak Maya dan Mak Andam pada penghujung kurun ke-18 Masihi di Kampung Ulu Melaka, Langkawi. Mahsuri turut digelar sebagai Puteri Mahsuri dan dengan jolokan Puteri Langkawi. 
......... 
Kepandaian Deramang dalam bersyair menaikkan nama Mahsuri sebagai tuan rumah dan menimbulkan kecemburuan Wan Mahura, kakak iparnya sebagai isteri pembesar pulau Langkawi. Kelahiran anak Mahsuri, Wan Hakim, mencetuskan fitnah apabila Wan Mahura menuduh Mahsuri bermukah (melakukan hubungan sulit) dengan Deramang.

Atas sebab itu, Mahsuri dan Deramang ditahan dan dijatuhkan hukuman bunuh oleh Dato Pekermajaya abang iparnya sendiri setelah termakan hasutan isterinya. Tanpa menunggu Wan Derus pulang, Mahsuri dan Deramang di bawa ke Padang Matsirat, pusat Langkawi ketika itu, untuk dijatuhkan hukuman. Mahsuri diikat di sebuah batang pokok dan ditikam dengan tombak. Menurut lagenda, tombak yang digunakan tidak dapat menembusi tubuh Mahsuri. Akibat terseksa,Mahsuri mendedahkan bahawa dia hanya dapat ditikam dengan tombak sakti (terdapat pihak yang menyatakan bahawa senjata itu adalah keris) yang terdapat di alang rumahnya.

Sumber; Wikipedia


Hmm! Fitnah. Bahaya fitnah, bahaya hasad dengki! :(


Keluar dari pintu muzium, ada mini pentas untuk persembahan caklempong/gamelan (atau yang seumpamanya). Waktu kami ke sana, tiada persembahan pun. Mungkin belum waktunya. Kami terus ke kawasan makam, juga sudah berubah. Keliling kubur sudah ditembok. Hanya boleh melihat dari luar pagar. Ada kisah di sebalik kubur ini. Bagi orang Langkawi, makam ini sebenarnya tidak ada apa-apa. Bukan kubur Mahsuri yang sebenar. Katanya, jasad Mahsuri dikuburkan di tempat lain.

Wallahualam.

Makam Mahsuri

Agak banyak bangunan di sekeliling kawasan ni. Kalau dulu hanya ada kubur, ada rumah Mahsuri. Sekarang ini sudah pelbagai. Rumah Panglima Awang Hitam lah Muzium Audio, Mini Zoo. Bagus juga. Lebih berbaloi untuk masa yang diperuntukan.


Rumah Panglima Hitam
Rumah Mahsuri

Ukiran Tradisional Rumah Melayu

Ini sahaja perkongsian buat permulaan. Kalau ke Langkawi, elok lah ke Kota Mahsuri ini. Boleh kenal asal-usul dan sejarah/lagenda. Boleh tahu khazanah negara. Siapa lagi yang mahu mempertahankan harta negara?

Jangan hanya mahu membeli-belah sahaja, ya? :)






Comments

Popular posts from this blog

Salahkah lagu raya itu berkumandang?

Hari ni dah masuk hari kelapanbelas umat Islam berpuasa. Ramadhan 1433H. Alhamdulillah diberi kesempatan untuk meraikan bulan mulia ini sekali lagi. Berpuasa bersama isteri dan anak-anak, berbuka dengan ayahanda dan bonda sememangnya nikmat yang paling tak boleh nak dikira-kira.

Tahun depan? Wallahualam.

Dan biasalah kalau berpuasa di Malaysia ni. Bila nak berpuasa, yang paling didahulukan ialah hari raya. Satu bulan ke depan. Pemikiran umat nya memang ke hadapan, terus ke bulan Syawal. Ramadhan masih belum disentuh, tapi sudah bercadang-cadang raya ke berapa nak buat open house. Hmmmm! Yang menaip ni pun tidaklah mengamalkan sikap berkecuali. Serupa juga, cumanya masih lagi di peringkat berpada-pada. :(

Tapi bukan itu yang mahu dibincangkan kali ini. Isunya pasal lagu raya. Ye, lagu raya berbahasa Melayu yang selalunya merayu-merayu, leleh tahap sendu. Berhiba-hiba nak menyambut raya. Tapi ada jugak yang rancak. Cerita pasal kuih, cerita pasal bunga api, cerita pasal duit raya. Meman…

Jaring tingkap (bajet)

Masalah di tingkat atas rumah ialah panas. Nyamuk juga sudah berani-berani menceroboh masuk. Jadi, tingkap terpaksa ditutup. Itu yang menjadikan suasana panas, dan sesekali bau kepam menusuk hidung.

Mahu di pasang jaring tingkap, kosnya agak tinggi. Tetapi tetap juga mahu dipasang, kerana boleh mengatasi dua masalah utama; nyamuk dan panas.

Sudahnya dengan kreativiti ala-ala pria bijaksana, MacGyver, penyelesaian kos murah ditemui.

Pertamanya, pergilah ke kedai perkakasan yang berhampiran. Carilah jaring yang halus lubangnya. Dua meter sudah cukup untuk tingkap 3 panel.


Kemudian dapatkan kabel pengikat.



Itu sahaja modalnya.

Kemudian, pasangkan ke tingkap mengikut kesesuaian dan kreativiti sendiri. Pastikan jaring yang dipasang tidak menghalang untuk membuka-tutup cermin tingkap. Jika tidak, kelak kau kan diketawakan sang kelembai, dik.


Sekarang, lakukanlah perkara yang sudah menjadi tradisi turun temurun. Gantungkanlah langsir yang berwarna-warni lagi beropol-ropol.


Siap.

Nyamuk tiada…

Celcom First Gold + AnyDayGB

Saya pelanggan Celcom. Rasanya sudah lama, lebih 10 tahun. Banyak pahit manis dalam perhubungan kami, terutamanya 1-2 tahun yang lepas.

Namun sampai hari ini, kami masih baik-baik sahaja.


Celcom First Gold Saya pengguna internet yang agak tegar. Bukan untuk sosial media semata-mata, tetapi lebih daripada itu. Bidang kerja saya juga banyak memerlukan akses ke internet. Jadi, Celcom First Gold yang ditawarkan Celcom sesuai dengan keperluan saya.

Dan hari ini, Celcom memberi bonus lagi. Data bertambah dari 5 + 5 kepada 10 + 10 sebulan. Tanpa tambahan bayaran bulanan. Masih tetap RM80, sebelum GST.

10GB data untuk hari biasa (Isnin - Jumaat).

10GB data lagi untuk hujung minggu (2.5GB untuk setiap Sabtu dan Ahad)




AnyDayGB Celcom juga memberi pilihan format 10 + 10 itu boleh dijadikan terus 20GB, yakni total data sebanyak 20GB boleh digunakan bila-bila masa sepanjang bulan. Tidak ada pecahan kuota weekday dan weekend. Hanya perlu menambah RM10, menjadikan total bulanan hanya RM90 (sebelum G…

Muzium Padi, Alor Setar

Ada satu ketika, kecoh orang memperkatakan perihal usaha menanam padi di atas bumbung. Di muzium inilah, kalau tidak salah. Memang huru-hara, kebanyakkannya bersetuju usaha itu hanya sia-sia. Tidak, bukan tidak ada logik kaedah itu. Ianya memang boleh dilakukan. Tetapi yang dibantah, usaha itu membazir dan tiada keperluan.

Tanah di Malaysia ini masih luas untuk bercucuk tanam.

Itu antara perkara yang saya ingat akan muzium yang khusus untuk padi ini. Selain itu, saya hanya memandang dari jauh setiap kali kami memandu melalui kawasan berhampiran. Dari Alor Janggos ke Kepala Batas, kami pasti melalui muzium yang bersebelahan dengan Gunung Keriang yang tegap berdiri.


Singgah Masa yang banyak berbaki ketika dalam perjalanan pulang ke kampung Disember lalu, kami buat keputusan mengejut. Mahu melawat Muzium Padi. Mujur tidak jauh dari Alor Setar dan mudah dicari. Gunakan sahaja aplikasi Waze ataupun Google Map.


Harga Tiket dan Waktu Operasi Muzium Padi Saya sebenarnya ingat-ingat lupa. Kal…

Tanda henti dalam Al Quran

Semoga perkongsian ini bermenfaat