Buffalo Park, Langkawi

Pintu gerbang ke Buffalo Park

Tempat ini tidak ramai yang tahu, tetapi sudah 2-3 orang juga yang bertanya sekiranya aku sudah pernah sampai ke sini.

Tak pernah.

Signboard ke Taman Kerbau ini, memang selalu aku nampak. Dalam perjalanan menghala ke rumah atuk/nenek wife aku di Ulu Melaka, memang selalu nampak signboard ke Buffalo Park ini.

Balik kampung bulan Februari tempohari, sempat juga kami singgah akhirnya. Agak jauh ke dalam, melalui ceruk kampung sebelum sampai. Mungkin ini salah satu faktor mengapa tempat ini kurang terkenal.

Tempat ini tidak ada apa yang betul-betul menarik. Mungkin disebabkan kita sudah biasa dengan keadaan sebegini (suasana kampung yang banyak kerbau). Tempat ini lebih kepada cara memelihara kerbau dengan cara yang sistematik, kemudian ada juga jualana produk makanan/minuman hasil dari kerbau-kerbau nih. Ada juga kedai di situ, jadi bolehlah memesan makanan/minuman yang berasaskan kerbau. Kami anak-beranak pilih aiskrim. Itu pun "kembang tekak" juga mahu makan, disebabkan "aroma segar" kerbau-kerbau kat situ.

Untuk orang dewasa, mungkin tak ada apa sangat yang boleh dibuat di sini. Tapi untuk budak-budak, boleh juga tengok rupa bentuk kerbau tu dari dekat. Mana lagi mahu berhadapan dengan kerbau dengan jarak kurang 5 kaki? Kerbau di sawah? Berani? Tanduk melingkar elok tersemat, renungan mata pula menggentar jantung. Huuu.. ngeri!

Abang dengan kakak bagi kerbau makan, siap pakai topi lagi


Anak-anak puas dapat bagi kerbau makan. Selagi ada, habis disumbat segala lalang (makanan kerbau) yang memang tersedia. Eheheh! Ada juga disediakan aktiviti untuk naik kereta kerbau (selalunya kereta lembu), siap dengan pakaian tradisional orang Melayu zaman dulu. Tujuan utamanya mungkin untuk bergambar, sebab memang tidak ada aktiviti yang lain. Untuk masuk ke kandang dan bagi kerbau makan, kalau tidak silap, seorang dewasa dikenakan bayaran RM 2. Kanak-kanak RM 1.

Kami pun, bergambar sakan. Ehehehehe!

Aktiviti di kandang kerbau
Anak penggembala kerbau. Phewwiiittt!

Gembala kerbau dan anaknya

Comel tak saya?

Caj-caj yang dikenakan

Lokasi Buffalo Park, klik sini.






Reactions

Post a Comment

0 Comments