Tuesday, June 14, 2011

Taman Burung, Langkawi

Blue-throated Macaw
Blue-throated Macaw

RM 12 dewasa dan RM 8 untuk kanak-kanak. Itu harga tiket masuk, bagi warga tempatan yang mempunyai Mykad dan Mykid sahaja.

Taman ini terletak di sebelah timur pulau Langkawi, dekat dengan Galeria Perdana, dekat dengan jeti untuk ke Kilim Geoforest Park.

Peta nak ke taman.

Aku tak dapat nak bandingkan dengan Taman Burung di Kuala Lumpur, sebab sudah tidak berapa ingat suasana di sana. Aku masuk dulu pun dah bertahun-tahun yang lepas. Dari segi lanskap, mestilah yang di KL lebih menarik. Yang di Langkawi ni, boleh lah. Walaupun suasana di pintu masuk agak suram.

Dan kalau tak silap, nama taman ini sudah ditukar menjadi "Taman Hidupan Liar", bukan lagi "Taman Burung" atau "Bird Paradise". Memang sesuailah, sebab di dalam ni sudah macam-macam binatang/haiwan yang ada, bukan setakat burung sahaja.

Untuk budak-budak, memang seronok. Tambah-tambah lagi kita dibenarkan untuk menyuap bagi makanan kat kambing, arnab, rusa, etc.

Owl
Owl
Palm Cockatoo
Palm Cockatoo
Serindit(?)
Serindit(?)
Grey Crowned Crane
Grey Crowned Crane
Merak Putih
Merak Putih
Hornbill
Hornbill

Banyak juga kekurangan taman ini, satunya dari segi keadaan binatang yang tak begitu bersih. Termasuk lah kandang. Ada sedikit rasa geli, tapi tak tau lah memang purposely dibuat begitu untuk disesuaikan dengan habitat binatang tu. Juga, aku kurang pasti tetapi rasanya animal show tidak ada di sini. Tak nampak pula mana-mana papan kenyataan, mungkin aku terlepas pandang. Mungkin juga ada pihak taman ada alasan sendiri, kerana jumlah pengunjung juga perlu diambilkira untuk mengadakan pertunjukan.

Keseluruhannya, aku bagi 3 bintang (dari lima) untuk taman ini. Untuk anak-anak, mungkin berbintang-bintang sebab sepanjang masa dalam taman ini, semuanya happy. Bila anak-anak happy, mak bapak pun happy.

Otomatis. :)

Kissing bird
Ayam
Family
Happy kids



Show Comments: OR