Skip to main content

Cinta tak semestinya bersatu [ Cerpen Berantai ]

Episod 1 : Ramli yang sepi
Episod 2 : Layla Oh Layla
Episod 3 : Layla.. Hatiku Belum Milikmu, Begitu Juga Rudeen
Episod 4 : Lima Hati
Episod 5 : Hati Kontras & Hakikat
Episod 6 : Cinta Harus Memiliki

Hafis sedar, yang ada di depannya bukan orang-orang biasa baginya. Ini orang yang cukup istimewa baginya. Orang di hadapannya boleh diibaratkan seperti jika Hafis ialah Shah Jehan manakala Rudeen ialah Mumtaz Mahal. Jadi, menjadi gugup dan gemuruh di hadapan gadis ini sudah menjadi satu kewajipan.

"Hafis!" jerkah Rudeen.

"Saya cintakan awak!" jerit Hafis yang terkejut dari lamunannya.

****************************************************************************

[ Rumah Rudeen ]

Rudeen terkesima. Kata-kata Hafis bagai halilintar.Tanpa sedar punggungnya sudah terlabuh ke tanah. Jantungnya berdebar kencang, bergelora bagai deras sungai selepas hujan. Dan Rudeen hilang. Hilang melayang ke alam cinta. Bunga-bunga mekar jatuh sekeliling. Rudeen nampak dirinya khayal bermain kelopak bunga. Dan di depannya berdiri gagah sang pujangga penuh gaya. Rudeen bahagia.

"Rudeen?", suara Hafis memanggil lembut. Tersipu-sipu.

Rudeen sedar, kembali ke alam nyata. Penuh sopan kembali mengaturkan duduk. Kakinya tersimpuh ayu. Tudung bawal merah jambu menyerlahkan rona merah di pipi Rudeen. Ada sikit titis air di hujung mata. Rudeen kembali bertaut mata dengan jejaka idamannya.

Hafis tadi turut terjelepok, tersandar ke batang pokok rambutan. Entah mana datang kuasa berani, Hafis lancar meluah rasa yang terpendam. Hafis lega, walau Rudeen masih senyap tak berkata. Hafis tau, sebenarnya Rudeen sudah pun menjawab. Senyum manis Rudeen sudah menerangkannya. Hafis membalas senyum. Makin bahagia bila terlihat sopan si dara melayu.

Hafis dan Rudeen akhirnya tertawa. Malu-malu. Tapi mesra. Angin petang bertiup lembut, meraikan gelora jiwa dua sejoli.

Di dapur, ada esakan kecil di balik pintu. Mak Rudeen turut bahagia bila melihat anaknya dilanda gembira. Tahulah dia anaknya kini sudah bertemu laksamana jiwa. Tapi, esaknya semakin melaju bila teringatkan panggilan telefon malam tadi.

Esok, ada rombongan mahu datang bertandang. Rudeen mahu dirisik. Dan Mak Rudeen seakan tahu, esok juga ada hati yang bakal kecewa.



[ Rumah Layla ]

Layla mendengus. Benci betul dengan apa yang baru didengar. Ramli di depannya bagai mahu dipicit-picit. Mulut Ramli seperti mahu digonyoh dengan sabut kelapa. Berdesing telinga Layla mendengar berita dari mulut lancang Ramli.

"Betul Layla, aku tak tipu! Kau ingat aku saja-saja nak buat cerita? Kalau kau tak percaya, kau pegi jumpa perempuan tu terus. Percaya sangat lah kau ngan si Hadi tu", Ramli berapi-api.

"Aku tau aku tak de kerja Layla, orang pandang hina kat aku. Orang kata aku macam-macam. Tapi, aku tak kisah semua tu. Cuma aku tak sampai hati tengok kau kena main dengan budak Hadi tu. Kau pun tau kan, aku sayang kau Layla".

Layla membungkam.

"Aku terima Layla, kau tak nak aku, tak apa. Cinta tak semestinya bersatu. Aku cuma nak kau bahagia Layla.". Ramli berayat. Ayat-ayat cinta.

Layla masih senyap. Kisah baju kurung bersaiz S rupanya ada cerita yang lain. Layla sudah yakin dengan penerangan Hadi tempoh hari, tapi kata-kata Ramli lebih kuat menghasut hati. Entah lah. Bila disebut Ramli adanya perempuan lain, perempuan yang memang dikenalinya pula, hati Layla bagai ditusuk sembilu. Pedih. Sedih kerana ada yang ingin bersaing merebut buah hatinya Hadi. Selama ini Layla memang risau. Hadi memang lelaki piliihan ramai untuk dibuat menantu. Bila mahu dijodohkan, bukan kepalang suka si Layla. Dan sekarang, bila Ramli membuka cerita, risau Layla kembali berputik.

Ramli menambah. "Kau pikir lah Layla. Kalau kau nak, aku bawak kau pergi jumpa perempuan tu terus".

Marah Layla pada Ramli sudah kendur. Layla hanya diam.

"Eh! Aku balik dulu lah Layla. Kalau kau dah ada keputusan, kau bagitau aku."

Ramli mengundur diri. Dari jauh kelibat Pak Long Kamil terhenjut-henjut mengayuh basikal pulang dari kedai. Ramli tak mau berselisih dengan orang tua Layla. Banyak ceritanya nanti. Tapi Ramli puas. Tugasnya selesai. Sekali tendang, enjin motor Ramli bergaung mengaum. Ramli mahu ke pekan, janjinya pada Izwan perlu ditunaikan. Tak sangka Izwan memudahkan rancangan Ramli. Ramli yakin, Layla akan kembali kepadanya.

"Kau tunggu Layla. Kau tunggu!"



[ Surau Simpang Sepetang ]

Sabtu itu, usai solat Zohor, sekelompok manusia berkumpul di ruang belakang surau. Sepuluh orang semuanya. Semuanya berpakaian kemas. Berwangi-wangi.

"Assalamualaikum", Tok Siak surau membuka bicara. Orang lama, secara auttomatik dilantik sebagai ketua rombongan. Hadirin senyap menumpu perhatian

"Seperti yang kita sedia maklum, hari ini kita akan mewakili ahli kariah kita untuk merisik anak Pak Borhan. Maklumlah, saudara kita ni sekeluarga je di sini, tak ada saudara mara yang lain. Jadi itu yang dia mintak kita jadi wakil."

"Jadi, rasanya semua dah maklum. Kita tak payah lah lama-lama lagi di sini. Pak Borhan pun dah SMS saya dah ni hah, tanya bila nak sampai. Tak sabar nak dapat menantu dah tu agaknya. Hahahahah!"

Seloroh Tok Siak disambut tawa ahli rombongan. Masing-masing kemudian bangun ke luar surau. Tok Siak di hadapan sekali.

"Eh Tok! Mana bakal pengantinnya? Tak ikut sekali ke?", tanya ahli rombongan.

"Ada. Dia ke tandas kejap. Seram sejuk lah tuh", Tok Siak masih berlucu.

"Ehem! Ehem!"

Mata hadirin tertumpu ke belakang surau. Suara deheman datang dari balik pintu tandas. Haji Rizal muncul tampan bergaya dengan baju batik hijau pucuk pisang.

Comments

Popular posts from this blog

Salahkah lagu raya itu berkumandang?

Hari ni dah masuk hari kelapanbelas umat Islam berpuasa. Ramadhan 1433H. Alhamdulillah diberi kesempatan untuk meraikan bulan mulia ini sekali lagi. Berpuasa bersama isteri dan anak-anak, berbuka dengan ayahanda dan bonda sememangnya nikmat yang paling tak boleh nak dikira-kira.

Tahun depan? Wallahualam.

Dan biasalah kalau berpuasa di Malaysia ni. Bila nak berpuasa, yang paling didahulukan ialah hari raya. Satu bulan ke depan. Pemikiran umat nya memang ke hadapan, terus ke bulan Syawal. Ramadhan masih belum disentuh, tapi sudah bercadang-cadang raya ke berapa nak buat open house. Hmmmm! Yang menaip ni pun tidaklah mengamalkan sikap berkecuali. Serupa juga, cumanya masih lagi di peringkat berpada-pada. :(

Tapi bukan itu yang mahu dibincangkan kali ini. Isunya pasal lagu raya. Ye, lagu raya berbahasa Melayu yang selalunya merayu-merayu, leleh tahap sendu. Berhiba-hiba nak menyambut raya. Tapi ada jugak yang rancak. Cerita pasal kuih, cerita pasal bunga api, cerita pasal duit raya. Meman…

Jaring tingkap (bajet)

Masalah di tingkat atas rumah ialah panas. Nyamuk juga sudah berani-berani menceroboh masuk. Jadi, tingkap terpaksa ditutup. Itu yang menjadikan suasana panas, dan sesekali bau kepam menusuk hidung.

Mahu di pasang jaring tingkap, kosnya agak tinggi. Tetapi tetap juga mahu dipasang, kerana boleh mengatasi dua masalah utama; nyamuk dan panas.

Sudahnya dengan kreativiti ala-ala pria bijaksana, MacGyver, penyelesaian kos murah ditemui.

Pertamanya, pergilah ke kedai perkakasan yang berhampiran. Carilah jaring yang halus lubangnya. Dua meter sudah cukup untuk tingkap 3 panel.


Kemudian dapatkan kabel pengikat.



Itu sahaja modalnya.

Kemudian, pasangkan ke tingkap mengikut kesesuaian dan kreativiti sendiri. Pastikan jaring yang dipasang tidak menghalang untuk membuka-tutup cermin tingkap. Jika tidak, kelak kau kan diketawakan sang kelembai, dik.


Sekarang, lakukanlah perkara yang sudah menjadi tradisi turun temurun. Gantungkanlah langsir yang berwarna-warni lagi beropol-ropol.


Siap.

Nyamuk tiada…

Celcom First Gold + AnyDayGB

Saya pelanggan Celcom. Rasanya sudah lama, lebih 10 tahun. Banyak pahit manis dalam perhubungan kami, terutamanya 1-2 tahun yang lepas.

Namun sampai hari ini, kami masih baik-baik sahaja.


Celcom First Gold Saya pengguna internet yang agak tegar. Bukan untuk sosial media semata-mata, tetapi lebih daripada itu. Bidang kerja saya juga banyak memerlukan akses ke internet. Jadi, Celcom First Gold yang ditawarkan Celcom sesuai dengan keperluan saya.

Dan hari ini, Celcom memberi bonus lagi. Data bertambah dari 5 + 5 kepada 10 + 10 sebulan. Tanpa tambahan bayaran bulanan. Masih tetap RM80, sebelum GST.

10GB data untuk hari biasa (Isnin - Jumaat).

10GB data lagi untuk hujung minggu (2.5GB untuk setiap Sabtu dan Ahad)




AnyDayGB Celcom juga memberi pilihan format 10 + 10 itu boleh dijadikan terus 20GB, yakni total data sebanyak 20GB boleh digunakan bila-bila masa sepanjang bulan. Tidak ada pecahan kuota weekday dan weekend. Hanya perlu menambah RM10, menjadikan total bulanan hanya RM90 (sebelum G…

Muzium Padi, Alor Setar

Ada satu ketika, kecoh orang memperkatakan perihal usaha menanam padi di atas bumbung. Di muzium inilah, kalau tidak salah. Memang huru-hara, kebanyakkannya bersetuju usaha itu hanya sia-sia. Tidak, bukan tidak ada logik kaedah itu. Ianya memang boleh dilakukan. Tetapi yang dibantah, usaha itu membazir dan tiada keperluan.

Tanah di Malaysia ini masih luas untuk bercucuk tanam.

Itu antara perkara yang saya ingat akan muzium yang khusus untuk padi ini. Selain itu, saya hanya memandang dari jauh setiap kali kami memandu melalui kawasan berhampiran. Dari Alor Janggos ke Kepala Batas, kami pasti melalui muzium yang bersebelahan dengan Gunung Keriang yang tegap berdiri.


Singgah Masa yang banyak berbaki ketika dalam perjalanan pulang ke kampung Disember lalu, kami buat keputusan mengejut. Mahu melawat Muzium Padi. Mujur tidak jauh dari Alor Setar dan mudah dicari. Gunakan sahaja aplikasi Waze ataupun Google Map.


Harga Tiket dan Waktu Operasi Muzium Padi Saya sebenarnya ingat-ingat lupa. Kal…

Tanda henti dalam Al Quran

Semoga perkongsian ini bermenfaat