Belitong : Pulau Burung & Pulau Babi

Puas di Lengkuas, kami terus meredah ombak ke pulau lain.

Ke Pulau Burung.

Kalau dilihat dari sisi depan, kelihatan seperti kepala burung

Di atas bot kami sudah mula mencari ruang untuk melepas lelah. Bila tiba di Pulau Burung, kami tak bergerak jauh. Hanya bermain air di sekitar bot. Mungkin masing-masing sudah keletihan, tiada seorang pun yang mahu mengusul cadangan untuk meronda. Sudahnya, kami bercanda di tepian pantai, sambil menghirup air kelapa muda segar.

Siap berposing maut di gigi air. Sayang tak bergambar. Ahahah!


Model Kelapa
Kanak-kanak
Group photo

Seronok main air. Mengalahkan budak-budak.

Satu lagi di sini banyak sekali tapak sulaiman aka bintang laut. Cuma saiznya lebih kecil berbanding dengan yang kami jumpa di Pulau Pasir. Mula-mula geli jugak nak pegang, tapi disebabkan nak bergambar, berani kan juga lah.

Berani-berani geli
Parti Berjasa
Lagak ngeri


Puas main air, kami bergerak mahu ke Pulau Babi. Sama seperti kisah penamaan tempat di bumi Melayu, nama tempat diberi berdasarkan apa yang dilihat pada sesuatu masa itu. Itu juga asal-usul nama Pulau Babi ini. :)

Sayangnya bot kami tak dapat menghampiri pulau. Air surut, jadi enjin bot mungkin akan menjejaskan terumbu karang di sekitar pulau. Cantik juga walaupun hanya dari bot. Air jernih membolehkan kami melihat terus ke dasar laut. Terumbu karangnya gede-gede.

Terumbu karang di Pulau Babi

Kami pulang dengan hati yang puas. Kenangan yang takkan dilupankan. Pemandangan dari atas bot pun sudah cukup membuat hati terpaut dengan bumi Belitong.

Pohon nyiur melambai
Welcome to Belitong

Ah! Tiba-tiba ada rasa rindu. :(





Reactions

Post a Comment

0 Comments