Monday, 29 December 2014

thumbnail

Menara Taming Sari, Melaka

Dari Johor, kami tiba di Melaka ketika hari sudah pun malam. Oleh kerana badan sudah berlengas, kami terus ke hotel untuk menyegarkan diri. Bila badan sudah segar, penghawa dingin pula sudah mengulit badan, mata pun sudah mula mahu beradu.

Yang hairannya, anak-anak masih cergas dan mahu bersengkang mata dengan permainan LEGO yang baru dibeli.

Umi pula sudah mengeluarkan pekeliling, kita keluar cari makan!

Ya juga. Perut sudah berkeroncong kelaparan. Mahu tidak mahu, kami pun keluar ke bandar Melaka. Tidak ada tempat tertentu yang mahu dituju, ikut sahaja kaki melangkah.

"Bang, kita pergi naik Menara Taming Sari dulu tau"

Itu pekeliling kedua. Sudah lupa sebenarnya. Memang sudah disimpan hajat dari awal, di Melaka nanti mahu menaiki menara ini.

Menara Taming Sari.

Bersempena nama keris milik Pahlawan Melaka yang tersohor, Hang Tuah.

Menara Taming Sari, Melaka
Menara Taming Sari
Tiket Menara Taming Sari, Melaka
Tiket Kombo

Dari hotel ke menara ini, tidaklah begitu jauh. Kurang lebih lima minit memandu, kami sudahpun bertentang mata dengan mercu Melaka ini. Usai memarkir kereta berhampiran tapak pasar malam, kami pun terus ke kaunter tiket.

Kami memilih pakej kombo. Termasuk harga tiket dan juga sedikit jajan. Untuk kami 6 sekeluarga, sudah lupa berapa bayarannya. Jika tidak silap, RM60.

Boleh dirujuk pada laman web Menara Taming Sari untuk mengetahui harga dengan lebih lanjut.


Menara Taming Sari

Ruang melihat menara ini berbentuk bulat, dan ada tempat duduk yang disediakan. Seramai 66 orang boleh dimuatkan dalam satu-satu masa. Tidak ada keistimewaan tempat duduk, jadi pilihlah yang mana suka. Sedikit tolak ansur diperlukan. Diingatkan supaya mengambil tempat duduk mengikut jumlah tiket yang dibeli. Jika membawa beg, letaklah beg di bawah. Fikirkan juga ya keselesaan pengunjung lain.

:)

Di dalam menara
Lakonan mantap
Di dalam menara
Berdebar
Wefie
Yeay! Kami dah naik Menara Taming Sari

Pergerakan "elevator" (aku tak tahu apa namanya) ini amat perlahan dan agak lancar. Jadi, tidak lah kita terhoyong-hayang dan paling penting, tidak pening semasa elevator ini berputar.

Cuaca agak baik malam itu, jadi jarak penglihatan agak jelas. Boleh dilihat sekitar bandaraya Melaka seperti Mahkota Parade, Dataran Pahlawan Mall dan juga beberapa bangunan moden yang lain.

:)

Kau faham apa yang aku mahu sampaikan di atas?

Ya. Pemandangan sebegini hanyalah biasa-biasa. Tidak ada istimewanya. Hanya kelihatan bangunan-bangunan moden menghiasi bumi Melaka. Kalau aku menaiki menara ini pada waktu siang, pendapat aku mungkin berbeza. Berpusing (entah berapa kali pusingan) tanpa ada apa-apa pengisian yang menarik. Masuk pusingan yang ketiga atau keempat, aku sudah berkira-kira bila elevator ini akan turun. Pihak pengurusan patut menjadi lebih kreatif. Melaka ini bandar bersejarah. Setiap daerahnya ada cerita. Kegemilangan Tanah Melayu banyak berpuncadari tanah ini. Terangkanlah apa yang ada dan apa yang pernah berlaku di setiap sudut pandang.

Di mana lokasi Tuah lima bersaudara membunuh orang mengamuk?

Di mana berlabuhnya kapal Afonso De Albuquerque?

Pasar Malam
Pasar Malam di depan Menara
Dataran Pahlawan Megamall
Dataran Pahlawan Megamall

Entah lah. Ini agak sambil lewa.

Sesudah berputar-putar di udara, aku meluangkan masa selama 15 minit untuk berurut dengan OKU yang ada di bahagian bawah menara. Hanya mahu mencuba-cuba, di samping mahu memberi sedikit sumbangan. Jadi, aku tidak mahu lah berkongsi kualiti perkhidmatannya.

:)

Selesai berurut, kami pun mengisi perut di restoran yang berhampiran.

Esok, sebelum balik mahu singgah ke Mini Malaysia.





*********************








Sunday, 14 December 2014

thumbnail

Laksa Langkawi

Salah satu kepakaran isteri tersayang ialah memasak.

Dan masakan utara itu sudah tentu.

Yang paling memikat perut, sudah tentu lah laksa. Aduh! Sedapnya tidak terkata. Tidak ada tandingan. Membayangkannya saja sudah berjujuran air liur.

Ok. Itu melebih-lebih. Tidak lah sampai air liur meleleh. Cuma nak menunjukkan betapa laksa yang disediakan isteri saya yang paling comel itu, sangat menyelerakan.

Bayangkan, aku ini hanya makan laksa setelah berumahtangga. Sebelum itu bila disuakan hidangan laksa, aku menolak. Kalau terpaksa (demi menjaga hati tuan rumah), aku jamah mee nya saja. Kuahnya aku biarkan.

Kau tahu, aku tidak makan laksa ketika itu, kerana kuahnya! Tekak tidak boleh terima hakikat bahawasanya kuah laksa itu dibuat daripada ikan yang dihancurkan.

Entah apa jampi kekasih hati, dihidangkannya pertama kali terus jatuh cinta.

Laksa Cinta si Gadis Langkawi.

Wah!

Laksa Cik Milah
Bahan yang terhad tidak mematahkan selera

Anak-anak pun semuanya penggemar laksa ummi. Siap bercadang-cadang mahu membuka kedai menjual laksa ummi.

Laksa Cik Milah
Terbaik!


Semangkuk RM4.00. Ok? :)

Friday, 12 December 2014

thumbnail

KLCC

KLCC Petronas Twin Towers
KLCC Petronas Twin Towers
It has been quite sometime since my last visit to this glamorous twin towers. Its boring actually, nothing much to see or to do. Well, it might be different if your wallet is in sync with Bill Gates' bank account. Its a shopping heaven then.

The only attractions that would make me step into this once the tallest buildings in the world are;
  1. Petrosains
  2. Kinokuniya Book Store
  3. Aquaria

Aquaria doenst really located inside KLCC Petronas Twin Towers, it is in another building nearby which is called KLCC too. Kuala Lumpur Convention Center.

Thinking of it, I might bring my kids to visit Aquaria for another round. Or Petrosains.


Friday, 5 December 2014

thumbnail

LEGOLAND Malaysia | Land of Adventure

Land of Adventure, LEGOLAND
Menuju masuk ke Land of Adventure


Perut masing-masing sudah kelaparan, tetapi disebabkan leka dengan mainan-mainan yang ada kami tetap teruskan perjalanan. Air memang sentiasa ditogok. Yang sikecil, perlu sentiasa dipastikan selesa dan kenyang. Mahu bersuka-ria, jangan sampai terabai si buah hati yang seorang ini.

Menjejak kaki di Land of Adventure, terus Hafiz celik mata. Mahu beradventure barangkali.

Kami berehat di bawah gazebo yang disediakan. Oleh kerana tuan putera sudah bangun dari beradu, sudah tentu sebotol susu perlu diupah. Agar tidak terjadi kacau-bilau dan gegak-gempita yang tidak diundang. Eheheh! Sekali lagi, sementara menunggu ummi menguruskan Hafiz, kami empat beranak melilau mata apa yang boleh kami buat (main) di kawasan berhampiran.





Dino Island

Betul-betul di depan kami ada pintu masuk ke Dino Island. Langsung tidak tahu mainan apa yang ada, kami masuk terus tanpa mahu menyiasat. Sangkanya, bahagian ini ditutup kerana langsung tiada orang yang beratur. Kami teruskan juga sampai ke kaunter. Yang kelihatan ada dua tiga orang petugas dan bot-bot kecil kosong yang sedang menunggu. Tanpa tahu ke mana hala tuju bot-bot itu, kami empat beranak terus naik.

Dino Island
Ruang menunggu yang kosong

Itulah langkah sebaiknya (masuk tanpa usul periksa), kerana kalau disiasat terlebih dahulu pasti kami tidak akan naik!

Rupanya di Dino Island, bot-bot kecil ini akan mendaki ke tempat yang tinggi dan kemudiannya akan menjunam jatuh ke bawah. Kami hanya tahu selepas beberapa saat kami di atas bot. Selepas bot bergerak menjauhi kaunter masuk, baru kami nampak keseluruhan Dino Island ini.

Aduh!

Abahnya sudah lah gayat tempat tinggi!

Kakak Hanim pula tidak lepas-lepas berwirid mengadu takut. Yang seorang ni, memang begitu. Penakut. Untunglah abang Haris dan adik Hanis masih tenang. Terpaksalah abah juga berlagak tenang, tidak mahu kakak Hanim terus menerus merasa takut.

Walhal, kaki abahnya sudah selembik jeli! Ngeri!

Pergerakan bot yang perlahan menambahkan debar. Segala surah-surah lazim sudah dibaca. Entah mana Idgham, entah mana Ihfaq habis dilanggar. Hati sudah dag dig dug. Bila sudah sampai di kemuncak, perlu menempuhi gua kecil yang dihuni naga. Naga itu tidak menakutkan, tapi bunyi naga yang kuat menambahkan debar jantung yang berdegup kencang. Tidak sampai 10 saat selepas "disergah" naga...

WOOOOSSSHHHHHHH!!! WUuuuuuuuuuuuu!!!

AAAAAaaaaaa.....!! Huuuuuu.....!!!

Menjerit-jeritlah kami empat beranak di Dino Island. Tidak ada lagi tatasusila yang luhur.

Dino Island
Menjerit dan ketakutan
Hihihihihih!

Untung juga tiada orang. Untung juga tidak pengsan!

Oleh kerana pengalaman ini sangat unik dan tidak ada kemungkinan untuk berulang, kami mengambil keputusan untuk membeli gambar yang dirakamkan ini. Mahal, tetapi untuk kenangan masa depan tutupkan sahaja mata ketika membayar. Kenangan itu lebih berharga, bukan?

Kelakar betul tengok muka kakak Hanim yang memang terserlah ketakutan. Memang menjadi modal kami sekeluarga untuk "mengusik" kakak.

Kami kembali mendapatkan ummi. Masing-masing seronok berkongsi pengalaman kepada ummi. Kami sudah lencun kebasahan, tetapi kami biarkan saja masa yang mengeringkan. Ada juga mesin pengering, dikenakan bayaran sebanyak RM5 seorang.

Tidak dapat berlama-lama, kami teruskan pengembaraan kami.





Lost Kingdom Adventure

Di sini, ummi mengambil giliran. Abah mahu duduk temankan Hafiz sambil keringkan baju dan seluar. Tidak lama pun kami di sini.

Ke Lost Kingdom Adventure
Jom!

Lost Kingdom Adventure
Pak Arab dan untanya

Gerbang Lost Kingdom Adventure
Gerbang Lost Kingdom Adventure

Di sini katanya perlu menembak, sambil menaiki keretapi. Kata ummi, yang paling tinggi markahnya si Hanis. Amboi! Seronok juga kata mereka, abah anggukkan saja. Abah sudah penat, panas dan lencun. Bateri perlu dicaj.

Anak-anak pun.

Kami kemudian berjalan menuju ke pintu utama. Sambil-sambil itu, sempat juga bergambar terutamanya di zon-zon yang kami tidak sempat kunjungi. Tujuan kami yang terakhir ialah kedai Lego dan juga surau, sebelum beredar balik.

Surau Legoland Malaysia
Bersama Kak Limah dan anaknya di depan surau
Permainan Lego
Abang dengan lego pilihan

Harga permainan lego ini memang agak "menggerunkan". Memang sudahpun dijangka dari awal, jadi tidaklah begitu "terkejut". Anak-anak juga sudah dipesan untuk mengumpul duit tabung kalau mahu membeli mainan di Legoland.

Berbaloilah. Menyimpan dari bulan Januari lagi.

Puratanya setiap permainan anak-anak yang dibeli, abah tambah dalam lingkungan RM20 - RM40.

Sengaja kali ini abah tidak mahu belanja sepenuhnya, sebab abah mahukan anak-anak tahu dan menikmati faedah menabung dan seterusnya dijadikan amalan sampai dewasa kelak. Kalau sudah "dididik" semuanya abah semuanya ummi, yang teruknya nanti abah dan ummi juga. Duit boleh dicari dan diganti. Anak-anak yang berdisiplin dan tahu menghargai, itu sukar mahu diperolehi tetapi itulah yang abah dan ummi mahu.

Selesai sudah pengembaraan kami di Legoland Malaysia.

Alhamdulillah. Segalanya berjalan dengan baik. Percutian kali ini amat memudahkan.

Seterusnya, kami mahu ke Melaka Bandaraya Bersejarah.





*********************


Wednesday, 3 December 2014

thumbnail

LEGOLAND Malaysia | Imagination

Cuaca yang semakin terik memaksa kami menggunakan payung untuk si comel. Panas betul. Pokok yang masih kurang dan belum merimbun menambah faktor kepanasan di sini. Untung juga pengunjung tidak sesak, kalau tidak lagilah sengsara.

Dengan panasnya. Dengan bau peluhnya. Alangkan bau peluh sendiri sudah mahu pening.

Eheh!




Build & Test

Untungnya di Immagination ada aktiviti indoor. Selain melepaskan lelah, boleh juga menumpang menyejukkan badan. Sementara anak-anak khayal di bahagian rekacipta, abah dan ummi meneman Hafiz bermain dengan blok Lego yang lebih besar.

Habis dikecahkannya satu meja. Haih!

LEGOLAND Malaysia | Immagination
Anak-anak khusyuk di bahagian rekacipta




Kid Power Towers

Akhirnya anak-anak sudah mula kebosanan. Kami keluar dari bilik rekacipta dan mahu bermain di luar. Yang terdekat, Kid Power Towers. Menggunakan tenaga sendiri untuk mendaki tinggi. Oleh kerana Nur Hanis tidak lepas syarat, hanya kakak dan abang yang bermain. Kesian juga, panas-panas begitu mahu menggunakan kudrat lagi. Tetatp semuanya diabaikan, asalkan puas. Tersengih-sengih kakak dan abang mahu berlumba dengan orang di sebelah.

Kids Power Tower
Abang dan kakak

Kids Power Tower
Sedia!

Sudah penat berhempas-pulas, kami membeli air minuman yang dijual berhampiran. Tidak banyak pilihan, dan kami memilih air berkarbonat yang harganya menjulingkan mata. Beli sahajalah, walaupun haus hanya yang hilang hanya sedikit.





LEGO Studios

Kami kemudiannya ke LEGO Studios untuk menonton wayang gambar 4D. Memang kebetulan, kami orang terakhir yang masuk sebelum tayangan bermula. Ini kali pertama kami menonton wayang 4D. Anak-anak cukup teruja dengan kesan-kesan khas yang ada. Semburan air, asap, bau-bauan antara elemen yang menjadikan tayangan ini 4D. Abahnya pun teruja sama!

Selesai menonton, kami kembali mencari ummi. Serba salah juga, ummi ditinggalkan agak lama bersama Hafiz. Rupanya, Hafiz sedang sedap melayan mata. Letih sangat agaknya, ditambah dengan cuaca yang panas. Bila sudah mendapat udara sejuk penghawa dingin, sedap lah melelapkan mata. Oleh kerana kami mengejar masa, terpaksalah juga kami membawa Hafiz keluar dari bilik rekacipta.

Immagination
Binaan lego di sekitar Imagination
Badak Sumbu
Badak

Zirafah
Zirafah


Kami meneruskan langkah ke zon terakhir lawatan kami, Land of Adventure.






*********************


Tuesday, 11 November 2014

thumbnail

LEGOLAND Malaysia | Lego Kingdom

Dari Starwars Miniland, kami terus ke Lego Kingdom yang terletak bersebelahan. Sebelum itu, perlu melalui pondok pengawal untuk pemeriksaan.

Cis! Pengawal culas!

Pengawal Lego Kingdom
Pengawal yang culas menjalankan tugas!

Eheheeh!



Dragon's Apprentice

Di sini ada pelbagai pilihan mainan yang antaranya menaikkan adrenalin. Roller Coaster, yang mini (untuk kanak-kanak dan dewasa) dan juga yang lebih mencabar (untuk dewasa sahaja). Kali ini, biar ummi sahaja yang main dengan abang Haris dan kakak Hanis. Kakak Hanim temankan Hafiz.

Abah?

Abah sudah jeran. Seumur hidup, hanya pernah sekali naik permainan ini di Plaza Yaohan. Sudah taubat nasuha!

Dari bawah, kami memerhati ummi dan anak-anak yang menjerit ketakutan. Sempat juga merakamkan video, tetapi sayang gambarnya tidak jelas. Mujurlah tidak ada yang pening-pening dan muntah-muntah, macam abahnya dulu!



Hafiz
Hanim

Dragons Apprentice
Ummi, Adik dan Abang

 

 The Dragon

Kami kemudian ke castle, yang dibina agak tinggi seperti yang biasa dilihat dalam filem-filem Inggeris. Di sini juga dijadikan pintu masuk untuk permainan roller coaster dewasa. Kami hanya bergambar di sini.


Lego Kingdom
Lego Kingdom
Lego Kingdom
Lego Kingdom
Lego Kingdom
Lego Kingdom
Lego Kingdom
Lego Kingdom

Kami melepaskan lelah sebentar di sini, di bawah khemah yang disediakan. Sementara mahu menhilangkan peluh, aku temankan anak-anak ke Royal Joust untuk menunggang kuda.

Yeee haaa!!




Royal Joust

Seperti biasa, syarat pelepasan umur dan ketinggian perlu dipenuhi. Alhamdulillah, ketiga-tiga anak kesayangan abah dan ummi diizinkan untuk menunggang kuda.

Kuda kayu.

Jadi lah. Buat satu pusingan yang agak besar.

Royal Joust
"Are you looking at me?"

Royal Joust

Royal Joust

Royal Joust

Royal Joust

Royal Joust

Royal Joust


Seperti sebelumnya, anak-anak ditawarkan untuk bermain lagi untuk pusingan kedua. Masing-masing menolak, kerana mahu ke destinasi seterusnya.

Immagination.







*********************

Percutian 3H2M Johor-Melaka
SebelumLEGOLAND Malaysia | Star Wars Miniland
Seterusnya; Legoland Malaysia | Imagination





Friday, 31 October 2014

thumbnail

LEGOLAND Malaysia | Star Wars Miniland

Dari LEGO City, kami menempuh Miniland dan terus ke bahagian barat taman menuju ke Star Wars Miniland. Kali ini ianya berbentuk indoor, jadi kami mahu menumpang teduh untuk menghilangkan peluh. Di pintu masuk, ada karikatur watak-watak utama filem ini yang menyambut. Ada Darth Vader, R2D2 dan C3P0.

Star Wars Miniland
Bergambar dengan Darth Vader dengan pedang siber

Star Wars Miniland
R2D2

Star Wars Miniland
C3P0

Penggemar siri Star Wars mesti kenal dengan watak-watak ini.

Rugi juga kalau datang ke sini, tetapi tidak mengikut filem-filem arahan George Lucas yang epik itu. Kerana setiap binaan yang ada di dalam Miniland ini akan mengingatkan kita akan babak-babak di dalam filem. Memang agak mengagumkan, tambahan lagi ada juga pergerakan-pergerakan mini pada setiap pameran.

Star Wars Miniland

Star Wars Miniland

Star Wars Miniland

Star Wars Miniland

Star Wars Miniland

Star Wars Miniland

Star Wars Miniland

Star Wars Miniland

Star Wars Miniland

Star Wars Miniland

Star Wars Miniland

Star Wars Miniland


Oh ya! Sebelum memulakan "pengembaraan", satu tayangan pendek akan ditayangkan kepada pengunjung. Terhad kepada beberapa orang sahaja dalam satu-satu masa, mungkin sekitar 20-30 orang.







*********************

Percutian 3H2M Johor-Melaka
SebelumLEGOLAND Malaysia | Miniland
Seterusnya; Legoland Malaysia | LEGO Kingdom



About