Istana Iskandariah, Kuala Kangsar

Selepas solat di Masjid Ubudiyah, kami terus ke Istana Iskandariah yang berhampiran. Tidak berharap untuk masuk ke dalam istana, sudah tahu nasib rakyat marhaen sebegini hanya layak mengintai di balik pagar.

Ehehehehe!

Abang ipar yang beria mahu menunjukkan istana ini. Kami hanya mengikut dari belakang. Seperti kebanyakkan istana di Malaysia, hiasan lanskap istana sememangnya cantik. Kami teruja melihat (baca: mengintai) kehijauan taman sepanjang jalan masuk ke istana. Suasana sebegini memang menjadi idaman ramai. Untunglah menjadi anak raja. Termenung sahaja lah si anak marhaen.

Jalan masuk Istana Iskandariah
Jalan masuk ke istana

Tidak banyak yang boleh kami lakukan di sini, selain daripada bergambar. Boleh lah untuk kenangan. Untuk menandakan kami pernah menjejak kaki. Kalau ada yang boleh bawa kami masuk ke dalam, sangat lah dialu-alukan. Ahahah! Berangan-angan, apa salahnya.

Istana Iskandariah, Kuala Kangsar
Patik bersama dengan permaisuri hati

Istana Iskandariah, Kuala Kangsar
Pagar yang tertutup rapat

Istana Iskandariah, Kuala Kangsar
Ramai-ramai

Jata negeri Perak
Jata negeri Perak

Sedikit maklumat berkaitan Istana Iskandariah;
The design of the palace is based on the architecture of West Asia, which is famous for its pointed arches and onion-shaped domes. The building is rectangular in shape and faces the sunrise and the river. The roof is designed with one main dome in the centre and four subsidiary domes, one on each of the palace. Source - Wikipedia

Untuk ke sini juga tidak sukar. Di bawah ada aku sertakan peta untuk ke sana.







Reactions

Post a Comment

0 Comments