Masjid Ubudiyah, Kuala Kangsar

August 21, 2014

Sudah kerap sebenarnya kami ke Kuala Kangsar. Entah berapa kali, sudah hilang kiraan. Selalunya kami hanya singgah di pasar paginya untuk membeli sedikit buah tangan untuk dibawa pulang. Kemudian, menjamu selera dengan juadah Kuala Kangsar yang sering disebut orang.

Laksa Kuala.

Singgahan kami kali terakhir (tahun 2012), ada sedikit kelainan. Kami menjelajah sekitar Kuala Kangsar. Bermula dengan river cruising, kemudian berhenti solat di Masjid Ubudiyah dan akhir sekali bergambar di hadapan Istana Iskandariah dan Muzium DiRaja..

Semasa river cruising, sudah nampak kubah-kubah kuning Masjid Diraja ini dari kejauhan. Agak teruja sebenarnya untuk ke masjid ini, kerana selama ini hanya melihat gambarnya di majalah atau di kaca televisyen. Kali ini, bakal menyaksikan dengan mata sendiri.

Masjid Ubudiyah Kuala Kangsar
Kubah masjid kelihatan dari Sungai Perak


Kami tiba di masjid ini beberapa minit sebelum azan Zohor berkumandang. Tidak ada apa-apa kesukaran untuk memarkir kereta. Kelihatan juga beberapa keluarga yang turut singgah untuk melawat-lawat dan berhenti solat. Jemaah tempatan juga ada, dan seperti di mana-mana masjid pun kebanyakkan jemaah tempatan adalah terdiri daripada golongan warga emas.

Saya juga salah seorang bukan warga emas itu. :)

Keadaan dalam masjid sangat selesa. Sesuai dengan statusnya sebagai masjid diRaja, susunatur dalam masjid sangat indah. Bersama dengan jemaah tempatan, kami menunaikan solat Zohor. Usai bersolat, sempat juga mengambil gambar serba sedikit.

Syiling Masjid Ubudiah
Syiling masjid

Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar
Abang Haris bergambar di pintu masjid

Dan bergambar dengan berlatarbelakangkan masjid ini menjadi kemestian. Dengan ahli keluarga, dan juga seorang sahabat yang tiba-tiba terjumpa di perkarangan masjid.

Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar
Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar

Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar
Sekeluarga

Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar
Mak & Abah

Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar
Keluarga besar


Masjid Ubudiah, Kuala Kangsar
Sahabat matrikulasi, Akheri aka Siam

Di sebelah masjid, ada sebuah rumah lama yang masih mengekalkan binaan tradisional. Agak menarik, tetapi tidak diketahui apa peranannya. Rumah ini kosong tidak berpenghuni, tetapi persekitarannya agak terjaga.

Rumah lama
Rumah Lama

Rumah lama
Hitam Putih

Lain kali, kalau ada rezeki boleh lagi singgah ke masjid ini.

Insya-Allah.

You Might Also Like

0 comments

Press

press