Tinggal dulu, anak-anak!

August 25, 2014

Delhi, aku datang!



Rabu, 7 November 2012


Hari yang ditunggu sudah tiba. Aku dan anak-anak berkampung di rumah abah. Terpaksa, sebab jam dua pagi sudah mahu bergerak ke lapangan terbang.


12.30 pagi

Abah ketuk pintu bilik. Disuruhnya bersiap. Masih awal, tapi abah tetap mengetuk pintu suruh bangun. Biasalah abah, memang sudah menjadi kebiasaan untuk bersiap awal. Mahu atau tak, tetap kena bangun dan buka pintu. Bersiap ala kadar, jam 1 pagi sudah selesai bersiap. Ada satu jam lagi perlu menunggu, sudah berjanji dengan abang Imi untuk menghantar ke lapangan terbang.

Rugi juga bila terkenang. Sementara menunggu, boleh juga buat solat sunat.

Dalam bilik, muka anak-anak ditenung satu persatu. Si kecil Hanis, terjaga sekejap untuk pastikan abahnya ada di sebelah. Kemudian kembali terlena. Kesian. Hiba. Mahu ditinggalkan anak-anak ini jauh sekali lagi. Walaupun pengalaman sudah ada (ketika menunaikan umrah), tetap ada rasa sedih. Kalau lah ada rezeki, memang dibawa semua anak-anak.


2.00 pagi

Telefon abang Imi. Jam 2.15 pagi bergerak menghala ke KL Sentral. Tinggal ye, anak-anak abah!


2.40 pagi

Sudah berada di atas bas. Melilau juga mencari, mana tahu bas menunggu di tempat lain. Ada kerja-kerja membaikpulih di KL Sentral. Untung ada orang yang memaklumkan bas menunggu di Jalan Tun Sambathan. Tak lah jauh, tapi situasi macam ini biasanya akan buatkan kita rasa gelabah juga.


4.00 pagi

Di LCCT, terus sahaja ke kaunter imigresen. Alhamdulillah, tiada apa-apa halangan. Hanya satu hand luggage, jadi urusan sangat cepat. Dan sebagai anak yang baik, aku maklumkan kepada abah di rumah yang aku sudah sampai di lapangan terbang.


6.20 pagi

Panggilan masuk. Ada sedikit rasa gemuruh. Seorang diri mahu terbang jauh. Entah macamana lah nanti perjalanan solo ini. Lokasi pertama ialah Chennai. Tidak tahu apa yang boleh dijangka di situ. Tambah risau, macam mana mahu dihabiskan masa selama 10 jam sebelum terbang ke Delhi?

"Subhanallazi saharo lana haza wama kunna lahu mukrinin. Wainna ilaihi robbina lamunqolibun"


Semoga perjalanan ini dipermudahkan-Nya.


<< Sebelum
Cinta antara benua
Seterusnya >>
Geleng Chennai
ITINERARI 4H3M NEW DELHI, INDIA
(Senarai lengkap aktiviti selama 4 hari di New Delhi, India)







You Might Also Like

0 comments

Press

press