Saturday, 27 September 2014

thumbnail

Kacang Pool

Sudah beberapa kali terdengar nama makanan ini disebut. Mungkin daripada rancangan di televisyen.

Kacang Pool.

Sebutannya, "pul". Bukan "po-ol".

Aku tak lah begitu teruja dengan makanan-makanan "eksotik" ini, tapi bila isteri kesayangan sudah mengidam mahukan Kacang Pool jika ke Johor, perlu lah ditunaikan.

Mengidam kosong. Bukan mengidam berisi. Jangan spekulasi.

Sahabat kami mempermudahkan carian Kacang Pool semasa kami di Johor Bahru. Berhampiran dengan hotel kami menginap, ada food court yang menjual pelbagai masakan khusus negeri Johor.

Ada pisang goreng sambal kicap.

Ada laksa Johor.

Ada mee rebus Stulang.

Dan ada Kacang Pool.

Di Plaza Larkin.

Kacang Pool
Kacang Pool

Hidangannya terdiri daripada roti potong (yang dibakar, dan kuah yang dibuat menggunakan kacang (?), dicampur dengan potongan bawang dan cili hijau. Sebiji telur yang digoreng "mata kerbau" diletak di atas kuah. Ada juga hirisan limau nipis untuk menambah rasa masam, sekiranya mahu. Oleh kerana deria rasa yang tidak berfungsi seperti biasa, bagi aku makanan ini boleh lah diterima (bagi seorang pemilih makan seperti aku). Kalau tidak keterlaluan perbandingannya, kuah ini seakan-akan kuah kacang dal yang sering dimakan dengan roti canai.

Wallahualam.

Tetapi ini memang pertama kali. Tidak pernah jumpa lagi di Kuala Lumpur.

Kalau ke Larkin, singgah lah ke Plaza Larkin.

Kacang Pool
Satu hidangan RM5.

Haji K Pool
Tuan milik kedai ini katanya suami pelakon Wan Maimunah. 





*********************

Percutian 3H2M Johor-Melaka
SebelumMasjid Sultan Abu Bakar, Johor Bharu
SeterusnyaSekolah Tun Fatimah (STF)


Sunday, 21 September 2014

thumbnail

Pekan Rabu, Alor Setar

Pekan Rabu
Aku kenal Pekan Rabu ini semenjak mula belajar di Kuala Nerang. Sekitar tahun 1995. Waktu itu kalau mahu outing, pilihan yang ada sama ada pekan Kuala Nerang ataupun Alor Setar. Untuk ke Alor Setar, perlu menaiki bas HBR.

Dua jam!

Memang selalunya mata akan terlelap di dalam bas. Itupun kalau terlalu penat. Keadaan jalan pada masa itu, aduh! Naik bas seperti naik kuda!

Tetapi tetap seronok kalau dikenang. Beramai-ramai kami akan turun di stesen terakhir di Alor Setar. Masih ingat lagi berhampiran stesen ini ada Hankyu Jaya, panggung wayang dan KFC. Di KFC itulah selalunya kami mengisi perut selepas penat merayau di Alor Setar.

Dan Pekan Rabu,walaupun jarang tetap kami singgah sekali-sekala.

Kalau diingat-ingat, Pekan Rabu tahun 1995 dan yang terbaru minggu lepas (September 15, 2014), tidak ada banyak perbezaan. Mungkin ada usaha baikpulih bangunan, tetapi fungsinya masih begitu. Peniaga-peniaga Melayu menguasai sepenuhnya (daripada pemerhatian peribadi, mungkin salah) ruang niaga di sini.

Ruang pakaian



Barang jualan juga tidak lah begitu pelbagai. Pada satu bahagian, lebih kepada jualan pakaian dan juga barang-barang kraftangan. Kalau di Kuala Lumpur, mungkin tidak keterlaluan jika mahu disamakan dengan Wisma Yakin.

Pada satu bahagian yang lain (tingkat atas), terdapat barang jualan makanan. Makanan tempatan seperti emping, dodol, kuih-muih dan pelbagai lagi. Hampir keseluruhannya berasaskan makanan tradisi. Setiap kedai hampir sama barang-barangnya, kalau ada kelainan pun satu dua kedai yang membuat "demo" memasak kuih-muih terus di depan kedai.

Sudut selera kampung

Demo menyediakan kuih karas

Ruang niaga di tingkat atas





Di bahagian bawah ada disediakan ruang makan. Boleh lah cuba menjamu selera rasa utara. Ada orang kata ABC di sini sedap, tetapi tidak pasti kedai yang mana satu.


Kekenyangan


Sempat membuat sedikit carian di google, ada juga maklumat berkaitan Pekan Rabu ini.
Pekan Rabu mempunyai sejarah tersendiri dalam usaha menggalakan penyertaan bumiputera bergiat dalam bidang perniagaan yang menjadi minat masing-masing. 
Kegiatan perniagaan Pekan Rabu bermula sejak selepas Perang Dunia Pertama atas inisiatif YTM Tunku Yaacob, seorang Putera Diraja Kedah, supaya orang-orang melayu dapat terus menjalankan perniagaan dalam bandar. Ianya bermula dari pasar minggu di Tanjong Chali, yang terletak dipersinggahan antara Jalan Pekan China dan Jalan Pengkalan Kapal di bandar Alor Setar. 
Tanjong Chali merupakan sebuah tapak bagi melatih orang-orang Melayu di dalam perniagaan. YTM Tunku Yaakob telah mengasaskan kawasan perniagaan ini menjadi pasar minggu di situ pada setiap hari Rabu sahaja pada awal 1920 an. Perniagaan mingguan ini kemudiannya berkembang maju dan berlangsung pada setiap hari. Ini menyebabkan kerajaan negeri terpaksa memindahkan Pekan Rabu ini ketapak barunya yang ada sekarang pada tahun 1932 kerana kawasannya menjadi sempit akibat perkembangan perniagaan yang di jalankan.

Sumber; http://pekanrabu.com.my/prmelayu.html

Ingat tu!

Kalau berkunjung ke Alor Setar, jangan lupa ke Pekan Rabu.

Mai Cek Mai!

Friday, 19 September 2014

thumbnail

An Evening In Qutb Minar

Selesai menjelaskan bayaran tambang teksi, aku melangkah terus ke kaunter pintu masuk. Cuaca tidak begitu cerah, langit kelihatan kelabu mungkin disebabkan jerebu. Udara pula agak sejuk. Entah. Tak faham juga dengan keadaan cuaca di Delhi. Perkarangan luar Qutbr Minar penuh sesak dengan orang ramai. Rombongan sekolah juga entah berapa kumpulan. Musykil juga, hari ini kan hari Rabu, pertengahan minggu. Tidak bekerja kah? Tidak sekolah kah?
Muskil terus.

Telefon kekasih. Katanya dia sudah pun meronda dalam kawasan Qutbr Minar. Sekarang di pintu masuk, menunggu kesuma jiwanya tiba sebelum berangkat ke destinasi seterusnya.

Intai.

Kelibat gadis manis asal utara Malaysia itu jelas nampak dari luar.  Senyum. Manis. Macam Dimple Kapadia, heroin Bobby. Cuma heroin Bobby itu tidak ada dimple macam kekasih dunia akhirat yang satu ini.

Eheh!

Selesai membayar harga tiket, terus sahaja mendapatkan Syah dan rakan-rakan. Merpati sekarang sudah dua sejoli. Suara-suara nakal mula berkumandang, layankan sahaja. Amboi! Minta izin sekitar 15-30 minit untuk kembali meronda berdua-duaan ke Qutbr Minar ini.

Bersandar
Di Qutb Minar
Qutb Minar
Qutbr Minar

Tinggalan Sejarah

Sebelum sampai ke India, aku sudah membuat sedikit carian maklumat untuk aktiviti lawatan di Delhi ini. Qutbr Minar memang sudah termasuk dalam senarai. Mungkin bagi orang lain, tempat sebegini tidak termasuk dalam senarai "mesti pergi" kerana kebiasaannya tempat sejarah jarang menjadi tumpuan. Perkataan "bosan" bagai sudah sinonim dengan tempat sebegini. Bagi aku pula, tempat-tempat sebegini mengimbau kemahsyuran dan kegemilangan yang dicapai satu ketika dahulu, dengan kebijaksanaan dan kemahiran manusia yang terbatas tanpa bantuan teknologi hebat. Lagi pun, apa guna kalau ke India tidak melawat tempat-tempat ini, kerana India sememangnya kaya dengan sejarah. India juga antara empat tamadun terawal dunia.

Merong Mahawangsa itu, katanya datang dari India. Tahu?

Corak di Qutb Minar
Corak di syiling
Ukiran tiang di Qutb Minar
Tiang
Ukiran di Qutb Minar
Lagi ukiran tiang


Sedikit maklumat berkaitan Qutb Minar.

Qutb Minar (Urdu: قطب مینار‎), also spelled Qutub or Qutab, is the 2nd tallest minar (73 metres) in India after Fateh Burj in Chappar Chiri at Mohali which stands 100 meters tall. Qutub Minar originally an early Islamic Monument inscribed with Arabic inscriptions is aUNESCO World Heritage Site.[1] Located in Delhi, the Qutb Minar is made of red sandstone and marble. The stair of the tower has 379 steps, is 72.5 metres (237.8 ft) high, and has a base diameter of 14.3 metres, which narrows to 2.7 metres at the top. Construction was started in 1192 by Qutb-ud-din Aibak and was carried on by his successor, Iltutmish. In 1368, Firoz Shah Tughlaq constructed the fifth and the last storey. It is surrounded by several other ancient and medieval structures and ruins, collectively known as the Qutb complex.

Sumber; http://en.wikipedia.org/wiki/Qutb_Minar

Dan seperti biasa, kami bergambar untuk mengabadikan kenangan bersama di rantauan.

Anak-anak, kalau terbaca ini suatu hari nanti, ambil lah peluang untuk mengembara. Lihat negeri orang, buka minda untuk pelajari hal kehidupan.

Ummi
Ummi
Sharul Khan
Abah
Lorong di Qutb Minar
Umi di Qutb Minar
Abah di Qutb Minar
Qutb Minar jarak dekat
Qutb Minar yang tinggi
Qutb Minar La Ilaha Illallah
Ummi di Qutb Minar


Sejarah Qutb Minar



Pan Asian

Ada juga pengalaman lucu semasa kami mahu beredar pulang. Semasa berjalan menuju ke kereta, pemandu kereta memandang-mandang. Mungkin tertanya-tanya bila pula ada orang baru dalam kumpulan ini.

Terus disapanya.

Agaknya mahu beramah mesra.

क्यों आप बहुत सुंदर हैं ?
Matanya tepat memandang aku. Tapi aku kurang yakin, toleh ke belakang. Mungkin dia juling, mahu bercakap dengan orang di belakang.

Kosong.

Tak ada orang.

मैं यह पूछना , तुम यह क्यों बहुत सुंदर हैं ?
Dia tanya lagi. Aku pasti kali ini dia memang bercakap dengan aku. Aku tersenyum. Syah pun tergelak. Ahahaha! Agaknya, pakcik ini ingat aku dan dia sebangsa. Fasih betul dia berkomunikasi dengan bahasa Hindi.

Aku gelak sahaja. Tak menjawab.

Kemudian baru dia sedar. Dia diam sendiri. Aku masih tersenyum.

Payah juga kalau muka Pan Asian ni.

Ahahahaah!

#mukaCelupShahrukhKhan

Oh! Untuk dialog bahasa Hindi tu, aku reka sahaja. Tak tau pun apa sebenarnya yang dicakapkan.

Tapi kalau rajin, boleh saja di Google Translate kan.

 :)


<< Sebelum
Dari Air India ke Meru Cab
Seterusnya >>
Juling mata di Janpath Street
ITINERARI 4H3M NEW DELHI, INDIA
(Senarai lengkap aktiviti selama 4 hari di New Delhi, India)







Thursday, 18 September 2014

thumbnail

Dari Air India ke Meru Cab

Aku jarang sekali menggunakan perkhidmatan kapal terbang selain daripada MAS dan Air Asia. Semasa ke Mekah awal tahun 2012, kami menaiki Saudi Air. Selesa, dan yang paling aku ingat ialah jus mangganya.

Sedap.

Air India
Sumber; https://www.flickr.com/photos/thomasbecker/2190752582/

Ini kali kedua aku menggunakan perkhidmatan udara bukan milik Malaysia. Air India. Hasil carian tiket di internet, aku memilih perkhidmatan ini kerana ulasan-ulasan yang boleh diyakini. Dan sememangnya berbaloi. Kapal terbang ini luas, tempat duduknya selesa dan bersih. Macam ini, berbelanja lebih sikit pun tak apa.

Perjalanan dua jam ditemani anak-anak kapal yang sudah lanjut usia. Eheh! Maksud aku, mereka ini bukan lah yang ranggi seperti anak kapal Air Asia itu. Tak keterlaluan kalau aku katakan mereka ini seperti "tanter-tanter" dan "om-om" sahaja.

Hihihihi!

Oh! Garang juga. Jangan buat main.

Perjalanan dua jam ini dihidangkan dengan makan tengah hari. Ada dua pilihan, dan aku tidak ingat pilihan kedua sesudah aku mendengar perkataan "vegie". Ya. Aku memilih menjadi seorang vegetarian di atas bumi India. Al maklum, kena berhati-hati juga dengan apa yang hendak dimakan.

Halalan toyyiban.

Cuma aku agak musykil dengan hidangan yang diberi. Cuba jugalah beramah mesra dengan jiran di kerusi sebelah. Lagak gaya beliau seperti orang korporat. Mungkin mahu ke Delhi atas urusan kerja. Bagus lah. Senang mahu berkomunikasi.

"Excuse me, sir"

Dia menoleh. Surat khabar dibacanya masih digenggam erat. Matanya mengintai dari balik cermin mata yang diturunkan sedikit.

Tiada senyum. Serius.

Telan air liur. Mesti berani.

"May I know what is this made from?"

Sesi berkenalan dengan makanan bermula.

Dia masih memandang. Masih dengan tenungan tidak mesra alam. Dijelingnya pada makanan di depan aku.

"Some kind of nuts"

Jawap dia pendek. Tidak ada tanda dia mahu meneruskan perbualan.

Ok. Gaya badan itu. Faham.

"Thank you, sir"

Amboi! Menyombongnya.

Sentap. Makan. Tidur tenung luar tingkap. Layan diri. Menyampah!



Indira Gandhi International Airport

Lepas dua jam melayan perasaan, akhirnya kapal terbang mendarat di Delhi. Alhamdulillah. Lapangan terbang ini baru selesai diubahsuai (atau lapangan terbang baru, kurang pasti), jadi di sini lebih selesa berbanding di Chennai. Aku dengan segalas beg, terus sahaja mencari apa yang patut dicari.

Simcard.

Mudah sahaja. Sudah dipesan awal-awal oleh Syah, keluar sahaja dari tempat mengambil beg, ada banyak kaunter menjual simcard telefon. Lupa pula apa namanya. Prosesnya mudah, daftarkan dengan menggunakan paspot. Selesai berurusniaga, nombor pertama yang didail ialah nombor kekasih hati.

Mere pyar. Mere jan. Mere mohabbat.

Dan rasanya seperti mahu menari kegembiraan apabila mendengar suara kekasih jiwa di hujung talian. Eheh! Mahunya tidak, setelah berkelana seorang diri entah di mana, dapat pula berkomunikasi dengan insan tersayang. Ada rasa lega.

#memangover

Syah katanya dalam perjalanan ke Qutb Minar. Jadi cadangnya, elok aku pergi terus ke hotel. Aku bantah, mana mungkin sayangku. Qutb Minar sudah ada dalam senarai mesti pergi kekandamu, jadi tidak mungkin aku mahu lepaskan peluang. Aku katakan kepada Syah, tunggu sahaja hero kacakmu tiba di Qutb Minar.

Aku terus mencari teksi untuk ke Qutb Minar. Atas cadangan seorang sahabat, aku memilih perkhidmatan Meru Cab. Kata beliau, perkhidmatan teksi ini mempunya reputasi yang baik. Tidak ada bayaran ekstra, tidak ada drama swasta. Bayar hanya yang seperti tertera pada papan meter.

#sahabattuvendorasalindia

Meru Cab
Sumber; http://www.merucabs.com/media-centre/media-gallery/images/

Perjalanan dari lapangan terbang Indira Gandhi ke Qutb Minar menempuh laluan lebuh raya yang sesak. Sekitar lapangan terbang, jalannya masih baik. Beberapa kilometer menjauh, sudah mula bergegar di sana sini. Jalannya banyak yang rosak teruk. Sedikit sebanyak, ini mengingatkan aku kota Jakarta.

Aku cuba berbual-bual dengan pemandu teksi. Agak ramah, walaupun bahasa Inggerisnya agak terhad. Yang mana boleh diborakkan, kami bersembang. Yang mudah-mudah sahaja. Tentang Shahrukh Khan, misalnya. Ehehehe! Sempat juga mengambil gambar dari dalam teksi. Seronok melihat watak-watak di jalanan Delhi.

Mahendra Kumar
Pantang larang semasa memandu

Meru Cab
Meter teksi

Motorsikal di Delhi
Seperti di dalam filem

Lori di Delhi
Sempoi

Dari jauh, sudah nampak kelibat Qutb Minar. Hati berdebar. Seketika nanti mahu ketemu pujaan kalbu.

#pengaruhhindustan


<< Sebelum
Gadis Kaunter Bersari Oren
Seterusnya >>
An Evening In Qutb Minar
ITINERARI 4H3M NEW DELHI, INDIA
(Senarai lengkap aktiviti selama 4 hari di New Delhi, India)







Wednesday, 17 September 2014

thumbnail

Kellie's Castle, Batu Gajah

Kellie's Castle
Kellie's Castle.
Sudah lama nama tempat ini disebut-sebut. Katanya "istana" ini menarik untuk dilawati. Daripada cerita-cerita orang dan juga pendedahan di kaca televisyen, aku menyimpan hajat untuk ke sini.

Tercapai juga.

Dari Kuala Kangsar, kami langsung ke Batu Gajah sebelum meneruskan perjalanan pulang ke Gombak. Hari sudah agak lewat petang, tetapi untung juga masih sempat.

Waktu melawat; 9 pagi - 6 petang
Tiket; RM4 dewasa, RM3 pelajar sekolah/IPT, percuma untuk 6 tahun ke bawah

Oleh kerana waktu sudah agak lewat, kami tidak dapat melawat keseluruhan kawasan ini. Hanya sempat ke bangunan utama. Kerja baikpulih yang dilakukan pada bangunan utama (istana) menjadikan rumah ini agak "selesa". Kebiasaannya bangunan terbengkalai akan ada serpihan-serpihan yang bersepah. Atas tujuan pelancongan, rumah ini dibaikpulih agar lebih terurus, dan yang paling penting selamat untuk dikunjungi.

Bahagian depan Kellie's Castle
Di bahagian depan

Penunjuk Arah
Penunjuk arah

Rumah ini sememangnya besar. Dan rekabentuknya juga menarik. Kedudukannya di tanah yang agak tinggi dan dekat pula dengan sungai, memang menjadi rumah kediaman impian setiap orang. Kami sempat ke tingkat paling atas, yang khabarnya dibina rata untuk dijadikan gelanggang tenis.

Sedikit catatan dari laman web Majlis Daerah Batu Gajah;
Pada awal tahun 1890-an, pengusaha British juga telah membuka estet-estet getah di sekitar Batu Gajah. Antaranya ialah Ladang Kinta Kellas, Ladang Kinta Valley, Ladang Harewood, Ladang Sengat dan lain-lain. Antara pengusaha British yang paling terkenal di Batu Gajah ialah William Kellie Smith dan Alma Baker.

William Kellie Smith berasal dari sebuah kampung bernama Kellas di bahagian timur laut Scotland. Beliau datang ke Tanah Melayu pada tahun 1890 ketika berusia 20 tahun. Semasa di Pulau Pinang, beliau berkenalan dengan Alma Baker, seorang kontraktor di Kinta. Beliau kemudiannya berjaya di Batu Gajah sebagai pengusaha ladang getah Kellas Estate, Kinta Kellas Estate, dan lombong bijih timah Kinta Kellas Dredging Company.

Di zaman kegemilangannya, hartawan Kellie Smith telah membina sebuah bangunan yang besar dan indah bagi kediaman keluarganya. Bangunan yang diberi nama Kellas House mula dibina pada tahun 1910. Bangunan tiga tingkat itu dibina mengikut rupabentuk sebuah istana di India. Tukang-tukangnya dibawa khas dari Madras. Bangunan yang mempunyai 14 bilik, sebuah cellar dan terowong rahsia itu juga akan dilengkapkan dengan lift iaitu yang pertama di Tanah Melayu. Di tingkat kedua, akan dibina sebuah padang tenis dengan lantai simen. Berita mengenai bangunan itu pernah disiarkan dalam akhbar London Financier pada 15 September 1911. Akhbar itu menyifatkan rumah ketua pengurus Ladang Kellas itu mungkin yang paling unik di seluruh Timur Jauh, baik dari segi bentuk mahupun besarnya.

Sumber; Laman web Majlis Daerah Batu Gajah

Bagi penggemar fotografi, Kellie's Castle mungkin tempat yang sesuai untuk aktiviti berkaitan. Cuma mungkin ada bayaran lain yang dikenakan, tidak dapat dipastikan. Aku, sebagai jurufoto tak rasmi, menjalankan tugas dengan suka hati.

Sepupu
Masa untuk bergaya
Rahsia istana
Seram

Misteri
Misteri

Menara Kellie
Menara
Menara Kellie
Menara
Abang Haris
Abang Haris
Abang Apit
Abang Apit
Geng Gegirl
Geng Gegirl
Turun tangga
Turun tangga
Turun tangga
Turun tangga

Pokok muka beruang
Pokok muka beruang

Anak-anak
Tangga
Kami
Family time!

Ini pula peta untuk ke Kellie's Castle (bermula dari Tol Plus Gopeng)








About