Friday, 27 February 2015

thumbnail

Ladang Anggur Tasik Beris, Sik

Ladang Anggur Tasik Beris
Ladang Anggur Tasik Beris

Aku hanya tahu kewujudan ladang anggur ini selepas melihat sendiri gambar-gambar yag diambil oleh adik.

Ladang Anggur?

Di Sik?

Ya.

Percayalah.

Aku juga agak muskil mulanya. Kenapa di Sik? Untuk sampai ke Sik itu sendiri, agak jauh juga. Dari lebuhraya utara selatan, keluar di Gurun ambil masa hampir 40 minit juga untuk sampai ke bandar Sik. Sik juga bukan laluan utama untuk ke mana-mana. Jadi, kenapa ada "tempat tarikan pelancongan" sebegini?

Aku tidak ada jawapan yang tepat untuk itu, tetapi aku yakin atas dasar faktor itu jugalah (kedudukan Sik yang jauh dari capaian pelancong), wujudnya ladang anggur ini.

Sebagai tarikan. Untuk memperkenalkan Sik.

Peta laluan ke Tasik Beris dari Gurun

Beris Lake Vineyard

Itu nama Inggerisnya. Menurut laman web (http://www.berislakegrapes.com.my/), ladang anggur ini mula diusahakan semenjak tahun 2007. Dimiliki oleh syarikat bumiputera, ladang ini sudah mempunyai 1000 batang pokok anggur ditanam di kawasan tanah berkeluasan 4 ekar. Dan menurut mereka lagi, tahun 2015 mereka berharap dapat menjadi pembekal anggur untuk permintaan tempatan mahupun luar negara.

Tercapai? Wallahualam. Sama-sama kita doakan.



2010

Pertama kali menjejak kaki ke sini ialah pada tahun 2010. Beramai-ramai kami adik-beradik dengan mak abah. Agak teruja pertama kali melihat pokok anggur dan buahnya secara berdepan-depan. Ketika ini bayaran hanya dikenakan jika mahu masuk ke kawasan ladang anggur. Jika tidak silap hanya RM2. Kawasan tanaman ini dilindungi sepenuhnya dengan bumbung dan dinding, mungkin bagi tujuan perlindungan tanaman.

Comel
Comel
Sepupu
Bergambar berlatarbelakangkan Tasik Beris
Anggur Hitam
Anggur Hitam
Keluarga
Keluarga

2011

Sekali lagi kami bertandang ke ladang anggur ini. Kali ini kami membawa bersama keluarga adik ipar sebelah isteri. Cuaca pun cerah, jadi puas lah bergambar dengan anggur-anggur yang comel. Ada hijau, ada hitam. Bayaran masuk masih sama, RM2. Selesai membelek-belek anggur, kami sambung membeni-belah di kedai berhampiran.


Anggur Hitam
Anggur Hitam
Meriah
Meriah
Anggur Hijau
Anggur Hijau

Lebarnya abang Haris nganga
Lebarnya abang Haris nganga
Sedapnya!
Sedapnya!
Keluarga Cikgu Yazee
Keluarga Cikgu Yazee
Kakak Hanim dengan anggur
Kakak Hanim dengan anggur
Geram betul dengan anggur ni
Geram betul dengan anggur ni
Ummi dengan abang Haris
Ummi dengan abang Haris

West Indian Lantana
West Indian Lantana
Sepupu Langkawi
Sepupu Langkawi
Beris Lake Vineyard
Beris Lake Vineyard
Hero dan Heroin Tasik Beris
Hero dan Heroin Tasik Beris

2015

Ini yang terbaru. Kami ke Sik sekali lagi untuk menziarahi adik yang baru mendapat anak ketiga. Kami ke ladang anggur ini sebelum bergambar di kebun getah. :)

Banyak perubahan yang berlaku. Laluan masuk sudah berubah terletak berhampiran dengan tasik. Kalau dulu hanya ke ladang sahaja dikenakan bayaran. Masih boleh masuk ke kedai atau kafe untuk membeli-belah. Sekarang, keseluruhan kawasan sudah dipagar dan untuk masuk, dikenakan bayaran.

Harganya sudah naik juga!

RM6 untuk dewasa. RM3 untuk kanak-kanak.

Alang-alang sudah sampai, masuk juga lah.

Kali ini kami kurang bernasib baik kerana buah anggur baru saja selesai dituai. Yang tinggal hanya anggur yang masih muda. Jadi, kami ke dalam ladang hanya sebentar, selebihnya kami meluangkan masa di kafe dan pelantar tasik.

Biasalah. Bergambar. :)


Taman Mini
Taman Mini
Cafe de Beris
Cafe de Beris
Bayaran tiket dan waktu operasi ke Ladang Anggur Tasik Beris
Harga tiket dan waktu operasi

Beris Lake Vineyard
Beris Lake Vineyard
Budak paling comel di dunia
Comel
Pokok Anggur
Pokok Anggur
Kakak Hanim
Kakak Hanim
Abang Haris
Abang Haris
Pintu masuk ke ladang anggur
Pintu masuk
Tak mandi lagi
Masam belum mandi
Anggur Muda
Anggur Muda
Kakak Hanis
Kakak Hanis
Cuaca cerah di Sik
Cerah



Entah bila lagi mahu ke sini, entah lah.

Tetapi untuk orang lain, datang lah. Siapa lagi yang mahu majukan ekonomi tempatan, kalau bukan kita sendiri?

:)



Kemaskini 5 Ogos 2016: Ladang Anggur Tasik Beris sudah tidak lagi menanam anggur, sebaliknya diganti dengan tanaman lain. Berita selanjutnya di sini.






Monday, 23 February 2015

thumbnail

Autumn In Sikney

Jumaat lepas, kami sekeluarga berkelana ke Kedah. Mahu menghadiri kenduri akad nikah saudara sebelah Ummi. Acaranya selepas Asar, jadi kami langsung saja ke Sik terlebih dahulu melawat adik aku yang baru menyambut kelahiran anak yang ketiga.

Memintas jalan lebuhraya, kami memilih untuk menggunakan "jalan kampung" atau "jalan dalam". Sebenarnya aku pun tak pasti apa yang sesuai digunakan. Mungkin juga jalan persekutuan. Senang cerita, jalan yang tak ada tol!

:)

Menempuhi ladang getah dan kelapa sawit bermula dari Kulim, Kuala Ketil kemudian ke Bukit Selambau, ke Jeniang dan akhir sekali pekan Sik, membuat hati jadi tidak keruan melihat ladang getah yang mengasyikkan.

Ya, kawan. Kau tak silap. Aku berbicara tentang ladang getah!

Terus aku terimbas kenangan tahun 2009. Di negeri yang sama, di daerah yang sama. Aku terpegun dengan keindahan ladang getah. Warna-warninya. Ketenangannya.




Warna-warni daun getah

Entah kenapa setiap kali aku ke Sik ini, aku menjadi begitu teruja. Ada rumah-rumah kampung, sawah padi yang menghampar bumi, ada bukit-bukit yang mengindahkan latar belakang, ada juga empangan yang menyediakan lanskap cantik untuk kau terus memuja-muji kebesaran Ilahi.

Sungguh!

Sampai aku menjadi begitu mementingkan diri, aku meletak harap jangan ada pembangunan di sini. Pembangunan yang bernamakan kemodenan, yang selalunya membawa kemusnahan.

Kami ke Tasik Beris sebelum ke rumah adik. Aku nekad, aku katakan kepada kekasih hati, aku mahu juga singgah di mana-mana ladang getah untuk akuk potretkan gambar sekeping dua. Ummi turutkan sahaja.

Ah! Mahu apa lagi daripada isteri tercinta, faham sungguh oleh beliau akan "kegilaan" suaminya ini.

Terima kasih, sayang.

Love you till jannah. :)

Entah di ceruk mana, entah di sudut mana, kami berhenti di tepi ladang getah yang berhampiran jalan utama. Kedudukkannya di cerun bukit, menyebabkan aku hanya bergambar di bahagian bawah. Itupun sudah cukup.

"Abah! Ambil gambar getah tau!"

Jerit kakak Hanis dari dalam kereta. Aku iakan saja.

"Jom lah keluar. Abah ambil gambar Hanis dekat ladang getah"

Niat aku hanya mahukan anak dara ini menjadi model bergambar. Alang-alang, kan? Letak model, baru lah "hidup" gambarnya. Rupanya, anak-anak dara ini ada agendanya tersendiri. Kanak-kanak comel ini mahu berkenalan dengan pokok getah. Mahu melihat getah. Hanya pernah dengar, tapi belum pernah bertentang mata.

Allahuakhbar.

Abah lupa. Anak-anak abah ini "orang bandar". Belum pernah melihat sendiri pokok getah itu secara dekat. Bagaimana getah itu dihasilkan. Aduh! Abah ini bukan lah ada pengalaman, wahai anak-anak. Tetapi asasnya, abah tahu lah.

"Ini ladang getah. Ini pokok dia. Sampai satu umur, kita dah boleh toreh pokok ni. Ni nampak? Ini bekas torehan, dari atas ke bawah. Bila dah toreh, getah dia keluar kita tampung dengan mangkuk ni. Untuk elakkan getah ni tumpah ke tanah dan rosak, orang akan letakkan sejenis cecair untuk jadikan getah tu beku. Jadi kalau jatuh, getah tu masih boleh kita ambik."

Anak-anak mengangguk. Faham atau tidak, wallahualam.

Usai sesi "lawatan sambil belajar", kami pun terus bergambar.

:)

Ladag Getah
Ladag Getah

Pokok getah yang mula menggugurkan daun
Pokok getah yang mula menggugurkan daun

Pokok Getah
Pokok Getah
Berlatarbelakangkan awan biru
Berlatarbelakangkan awan biru

Sinar matahari
Sinar matahari

Merah, kuning, hijau bersatu
Merah, kuning, hijau bersatu

Lorong
Lorong

Pondok
Pondok

Model comel
Model comel

Kakak Hanim
Kakak Hanim

Seronok.

Dan sebenarnya, kita sering "gagal" melihat keindahan walau hanya di depan mata.






Tuesday, 10 February 2015

thumbnail

Mini Malaysia, Melaka

Rumah Melaka
Rumah Melaka
Selesai urusan keluar dari hotel, kami terus menghala ke Ayer Keroh, Melaka. Mahu singgah ke Mini Malaysia, taman kecil yang menghimpunkan rumah-rumah tradisional seluruh Malaysia. Sebenarnya, sudah lama berhasrat mahu ke taman ini. Kali terakhir (mungkin juga kali pertama) ke Mini Malaysia ketika masih berusia awal belasan tahun, atau mungkin sebelum itu lagi.

Entah. Mungkin aku yang memang penyanjung budaya Melayu lama, menjadi teruja bila menjejak kaki ke sini. Mahu juga dikenalkan kepada anak-anak. Biar jangan menjadi katak di bawah tempurung. Biar kenal dengan budaya dan kehebatan bangsa sendiri.

Kami tiba ketika matahari sudahpun meninggi. Sebelum melangkah masuk, perut minta diisi. Aku sudah ingat-ingat lupa keadaan di sini, jadi pemandangan dan keadaannya semua kelihatan baru. Kami ke ruang makan dan memesan nasi ayam sebagai juadah tengah hari.

Sedap juga.

Tiket

Tiket ke Taman Mini Malaysia
Harga tiket Mini Malaysia (RM60.80)
Tidak sangka pula harga tiketnya yang agak mahal. RM16.90 untuk dewasa, RM9 untuk kanak-kanak. Mahu marah pun tiada guna. Pejam mata, hulurkan saja keping-keping ringgit yang tersisa. Kami dimaklumkan bahagian Mini Asean dalam proses baikpulih, jadi harga tiket ini sudahpun ditolak daripada harga ke Mini Asean.

Kalau ada, entah berapa pula harganya.

Sebelum memulakan perjalanan, ada pula jurukamera yang mahu memfotokan gambar kami sekeluarga. Ayat-ayat memujuk seperti selalu, "taknak beli tak apa" menjadi kata-kata kempen yang biasa. Kami pun bergaya mengikut arahan, sekadar mahu mengambil hati adik jurukamera yang sudah berpeluh kepanasan "menunggu mangsa" entah sejak bila.

Kami mulakan dengan rumah yng pertama di sebelah kanan, Rumah Perlis. Anak-anak agak takut-takut mahu naik. Aku pun. Seperti rumah tinggal. Seram juga. Ehehe! Tapi, buat juga berani-berani sebab yang beria-ia mahu ke sini, aku lah!

Dan hanya dalam beberapa minit, putera bongsu kami melaksanakan tugasnya yang hakiki.

Ook-ook.

Alahai!

Terpaksalah turun dan patah semula ke pintu masuk untuk ke tandas. Mujur belum jauh.

Selesai berurusan, kami meneruskan perjalananan. Kali ini kami terus sahaja ke bahagian kiri taman, kerana tandas terletak di situ.

Jom kita ronda!

Rumah Sarawak

Rumah Sarawak
Bahagian hadapan
Bergambar di tanggga
Di tangga
Sudut pandang
Sarawak dari rumah Sabah

Rumah Sabah

Bahagian luar Rumah Sabah
Bahagian luar Rumah Sabah
Rumah Sabah
Dalam rumah Sabah

Rumah Pahang

Rumah Pahang
Rumah Pahang
Bahagian dalam Rumah Pahang
Bahagian dalam Rumah Pahang
Tangga Rumah Pahang
Tangga Rumah Pahang


Rumah Kelantan

Rumah Kelantan
Rumah Kelantan
Di tangga Rumah Kelantan
Di tangga Rumah Kelantan
Rumah Kelantan
Rumah Kelantan


Rumah Johor

Rumah Johor
"Assamualaikum! Takde orang ke?"


Rumah Negeri Sembilan

Rumah Negeri Sembilan
Rumah Negeri Sembilan
Sisi tepi Rumah Negeri Sembilan
Sisi tepi Rumah Negeri Sembilan
Model Rumah Negeri Sembilan
Model Rumah Negeri Sembilan
Rumah Negeri Sembilan
Rumah Negeri Sembilan
Minang Girl
Minang Girl


Rumah Selangor

Rumah Selangor
Rumah Selangor
Rumah Selangor
Rumah Selangor
Model Rumah Selangor
Model Rumah Selangor
Bahagian depan
Bahagian depan
Ruang tamu Rumah Selangor sangat luas
Ruang tamu Rumah Selangor sangat luas


Rumah Perak

Rumah Perak
Rumah Perak


Rumah Kedah

Rumah Kedah
Rumah Kedah


Rumah Pulau Pinang

Rumah Pulau Pinang
Rumah Pulau Pinang
Sudut sisi
Sudut sisi

Depan
Depan


Rumah Perlis

Rumah Perlis
Rumah Perlis


Puas?

Sebenarnya agak mendukacitakan. Kebanyakkan keadaan rumah di Mini Malaysia ini dalam keadaan yang tidak baik. Dinding dan lantai ada yang sudah berlubang. Mujur tidak ada yang membahayakan (tidak kami temui). Suasananya suram, sehinggakan anak-anak kami jadi takut untuk masuk selagi abahnya belum menjejak kaki ke dalam rumah. Malah, ada rumah yang ditutup terus tanpa ada sebab. Ini sememangnya mengecewakan kerana Mini Malaysia ini seharusnya berfungsi sebagai one-stop-center untuk mengenali Malaysia secara asas.

Masalah kos penyelenggaraan, mungkin?


Penat

Oleh kerana cuaca yang semakin terik dan masing-masing mula menunjukkan muka kebosananan, kami pun menghentikan lawatan kami setakat Rumah Selangor. Yang lain-lain, hanya sempat dirakam kamera. Lagipun isi rumahnya agak kaku dan membosankan.Tidak banyak cerita yang boleh dikongsi. Pengunjung juga tidak begitu ramai, jadi sedikit sebanyak mempengaruhi mood kami.

Kebetulan juga waktu persembahan hampir bermula.

Kami pun bergerak ke bahagian pentas untuk menyaksikan persembahan berbentuk tarian oleh penari-penari kebudayaan Mini Malaysia. Di akhir persembahan, penonton dijemput untuk menari bersama.

Puan Kamilah menjeling tajam.

Gulp!

Maka, kami pun  menamatkan lawatan kami ke Mini Malaysia ini. Sebelum bertolak balik ke Kuala Lumpur, kami menunaikan dulu solat Zohor di surau yang berhampiran.


Selesai

Selesai sudah percutian tiga hari dua malam (3H2M) kami ke Johor dan Melaka. Meletihkan, tapi menggembirakan hati kami sekeluarga. Untuk siapa lagi dibelanjakan wang, diperahkan tenaga kalau bukan untuk keluarga sendiri. Semoga ada kenangan yang boleh disimpan untuk di hari muka.




*********************

Percutian 3H2M Johor-Melaka
Sebelum; Menara Taming Sari, Melaka





About