Mengejar Merpati Di Jamaa Masjid, Old Delhi

Sudah masuk hari terakhir. Barang-barang, sudah siap kami kemas malam sebelumnya. Beg sudah semakin sarat, menunggu detik untuk bersalin entah anak kembar berapa.

Mujur, hal-hal membeli-belah sudah selesai.

Hari ini, kami meneruskan langkah ke beberapa tempat lagi. Masa kami agak panjang, kerana penerbangan pulang kami pada waktu malam. Dan melihat senarai tempat yang mahu dilawati, hati saya berbunga-bunga. Saya suka.

Ketahuilah, saya ini senang khayal dengan sejarah. Dan kota Delhi ini sangat sarat dengan tinggalan sejarah masa lampau. Setiap kali melihat dan berada di tempat-tempat yang penuh kisah ini, saya cepat benar terbang ke masa lalu. Terbayang-bayang.

Pagi ini, kami mahu ke masjid dahulu.

Jamaa Masjid, Old Delhi
Jamaa Masjid, Old Delhi

Islam di India

India ini, yang paling ramai ialah penganut agama Hindu. Hampir 80% daripada penduduknya menganut agama yang sekelompok dalam agama tertua di dunia. Tidak sampai 15% beragama Islam. Tetapi sepanjang empat hari saya di sini, saya lihat pengaruh Islam sangat besar dalam tinggalan monumen sejarah di India. Atau mungkin lebih sesuai kalau saya katakan, India Utara. Saya tahu ada sejarah di sebaliknya, pengaruh Parsi, penjarahan Gengkhis Khan dan lain-lain.

Seperti sekarang.

Burung berterbangan
Burung berterbangan

Di ruang solat terbuka
Di ruang solat terbuka


Masjid Jamaa

Kami sudahpun bertentang mata dengan salah sebuah masjid tinggalan silam. Dari ruangan parkir, kami nampak menara masjid menjulang tinggi. Kedudukan masjid ini agak tinggi, jadi kami masih belum dapat mengintai lagi. Dari sebelah kanan masjid, kami mendaki dan perlu meninggalkan kasut di luar masjid.

Dan dikenakan sedikit bayaran.

Entah siapa yang bertugas di situ, kami akur sahaja. Kasut tidak dibenarkan dibawa masuk. Mintalah resit, kalau ada. Atau, ambil video ketika bayaran dibuat.

Kenapa?

Kerana kami terpaksa bergaduh semasa mahu mengambil kasut sewaktu pulamg. Petugas sudah bertukar ganti, dan mereka mendesak kami untuk membayar lagi. Bukan mahu berkira, tetapi cara yang kasar begitu menyakitkan hati. Kami ambil dan terus beredar.

Dimaki? Biarkan. Bukan faham pun.

Model Tangga
Model Tangga



Masjid-i Jahān-Numā

Itu nama asalnya yang bermaksud, mosque commanding view of the world. Tetapi kemudian hari lebih dikenali sebagai Jamaa (Jumaat). Keluasannya boleh memuatkan seramai 25,000 makmum dalam satu-satu masa. Shah Jahan, membina masjid ini beberapa tahun selepas Taj Mahal siap dibina.

Kemahuan Shah Jahan.

Kerana itu tidak banyak beza rekabentuk masjid ini seperti masjid di sebelah Taj Mahal. Sama, cuma ruang solatnya lebih luas dan Masjid Jamaa ini mempunyai dinding di sekeliling. Masih berkonsepkan "langit terbuka", tidak berbumbung kecuali ruang solat utama. Saya tertanya juga, bagaimana mahu mendirikan solat dengan najis burung yang meriah bertaburan di lantai? Sekalipun dibentang sejadah, burung-burung merpati sangat banyak berterbangan di kawasan masjid. Dan kolam wuduk yang terbuka juga, aduhai, banyak khazanah di dasarnya.

Merpati.

Sangat banyak.

Dan Syah berlari mengejar merpati sambil lensa kamera merakam kenangan.

Berdua
Berdua
Milah Dixit & Sharul Khan
Milah Dixit & Sharul Khan
Ruang Solat Masjid Jamaa
Ruang solat

Riang ria
Riang ria



Ruang Solat

Kami masuk ke dalam masjid, hanya untuk melihat-lihat. Rugi juga kalau difikir-fikir. Dua rakaat solat dhuha boleh sahaja dibuat. Iyalah, kalau mahu solat mahu berwuduk pula. Tak tahu sama ada saya yakin mahu berwuduk dengan air kolam yang bertompok-tompok dasarmya itu.

Tidak jauh saya merayau. Kerana susun aturnya sama seperti di Taj Mahal, saya tidak bersungguh-sungguh mahu melihat.

Solat
Solat

Kubah
Kubah

Ruang Solat
Ruang Solat
Menara
Menara


Kami beredar selepas puas bergambar.

Begitulah.

Bergambar terus-terusan.

Saat ini masih lagi bernuansakan "pelancong", bukan pengembara.


<< Sebelum
Bergaduh di Sarojini Nagar
Seterusnya >>
Mengintai Chandni Chowk
ITINERARI 4H3M NEW DELHI, INDIA
(Senarai lengkap aktiviti selama 4 hari di New Delhi, India)









Reactions

Post a Comment

2 Comments

  1. I've been here before, beautiful place. So syiok to see Lengjai berblogging. I'm yet to catch up, wait for me! :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Miahahahahah! I set one time to blog, spend about 1-2 hours to write few entries. Then saya letak schedule to the entries. Seems like saya update selalu, tapi actually sudah tulis lama... ahahaha! Tapi kalau ada special occasion saya taip juga terus.

      Delete