Laksa Pak Ngah, Kuala Kangsar

November 17, 2017

Teringat semasa di Kuala Kangsar untuk acara larian HKSNS 2017, kami sempat singgah di kedai Laksa Pak Ngah untuk makan tengahari. Dua tiga orang juga yang cadangkan ke sana. Kalau dah ramai yang cadangkan, mestilah cuba. Kan?

Untuk ke kedai makan ini, taklah susah. Google Map kan saja "Laksa Pak Ngah", jumpalah nanti. Lokasinya di belakang SJKC Tsung Wah, Jalan Dato Sagor. Jaga-jaga, takut terlajak sebab lorong nak ke belakang tu hampir tak nampak.




Laksa, Mi Kari & Nasi Goreng Ayam

Kami sampai keadaan tak lah begitu sesak, walaupun rata-rata meja penuh. Nasib kami baik sebab tak lama pun mencari tempat duduk. Hiasan kedai biasa-biasa saja, sedap mata memandang dan agak bersih. Cuaca di luar agak berbahang, tapi taklah begitu terasa di dalam kedai.

Kami pun perhatikan menu yang ada dan teruskan dengan misi makan-makan kami.
Anak dara yang berdua makan mi kari.

Abah, Umi dan abang Haris makan laksa biasa.

Hafiz, nasi goreng ayam.

Tiga cendol pulut, dua ABC, dua air kosong.

Kami buat pesanan semenjak tahun 1955 (tahun perniagaan ini ditubuhkan), akhirnya penghujung tahun 2017 barulah hidangan kami sampai. Itu pun ada lah juga hidangan yang tak sampai, terpaksa 'order' semula.

Ya, ini nak menceritakan betapa lamanya menunggu pesanan kami, hampir 45 minit juga. Orang tak begitu ramai, dan hidangan laksa sepatutnya taklah begitu lama mengambil masa. Wallahualam.

Selera makan pun hampir terganggu.

Mi Kari Mi Kari, saya rasa kuahnya saja. Sedap, cuma tak berlemak (bersantan) seperti selalu. Agaknyalah, sebab kuahnya cair. Versi Kuala agaknya.

Laksa Pak Ngah Laksa, mi buatan sendiri. Oklah, buat kejutan lidah sikit. Sama seperti mi kari, kuahnya cair. RM 3.50.

Nasi Goreng Ayam Nasi goreng ayam sedap. Boleh makan, tapi kaya dengan MSG. Hehe!


Cendol dan ABC, eloknya letak dalam mangkuk. Dalam gelas susah nak menikmati. Rasanya biasa-biasa. Eloknya, tak terlalu manis. Yang di atas ni Cendol Special; cendol + jagung + kacang merah + pulut + aiskrim. RM5.

Keseluruhannya, boleh lah. Ikut selera masing-masing, mungkin sesuai mungkin tak. Cuma yang tak boleh tahan tu waktu menunggu yang lama.

Selamat menjamu selera.





_________
Sharulnizam Mohamed Yusof
Jalan-jalan Kumpul Lemak





You Might Also Like

0 comments

Press

press