Kilim Geoforest Park, Langkawi (3)

Perut sudah kenyang. Gendang gendut. Bot pun sudah siap sedia untuk ke destinasi terakhir.

Gua Kelawar.

Tempat ini tidak ada apa-apa yang menarik. Kalau pernah ke Gua Kelam di Perlis, macam itulah lebih kurang keadaannya. Bezanya Gua Kelawar ini, terletak di kawasan paya dan tidak sekomersial Gua Kelam.

Untuk masuk, ada dikenakan sedikit bayaran. Ingat-ingat lupa, rasanya seorang RM1. Boleh juga sewa torch light untuk menyuluh semasa di dalam gua.

Kilim Geoforest Park, Langkawi
Kilim Geoforest Park, Langkawi


Melangkah ke pintu masuk gua sudah mula terbau bauan tengit. Bau tahi kelawar, dan kencingnya. Keadaan pula memang gelap, dan agak licin. Bila di suluh ke syiling gua, memang nampak beratus-ratus kelawar yang bergantungan. Budak-budak, suka dalam takut. Habis semua kelawar mahu disuluhnya. Ada juga ternampak staglamites yang terbentuk. Ceritakan kepada anak-anak asal-usulnya, bukannya faham. Haris pun iya kan saja auta abah dia.

Keluar dari pintu gua, ada laluan titi yang dibina di atas paya. Sekali lagi, tidak banyak yang mahu dilihat (bagi kebanyakkan kita yang kurang menghargai alam semulajadi). Cuma warna-warna pokok yang menarik untuk bergambar.

Jadi, kamera pun memainkan peranan lah.

Tempoh masa di sini, terpulang kepada tahap minat masing-masing pada alam semulajadi. Kami, ditambah dengan faktor membawa kanak-kanak, 15 minit sudah cukup. Lepas bergambar sedikit sebanyak, kami terus ke jeti naik bot. Bersedia untuk pulang.


Kilim Geoforest Park, Langkawi
Kilim Geoforest Park, Langkawi
Kilim Geoforest Park, Langkawi
Kilim Geoforest Park, Langkawi
Kilim Geoforest Park, Langkawi



Laut Andaman

Untuk perjalanan balik, kami tak melalui laluan datang tadi. Kali ini kami dibawa keluar ke laut lepas (Laut Andaman). Kalau yang tak suka menaiki bot kecil dan kemudiannya ke tengah-tengah laut, elok lah jangan pilih pakej ini. Macam aku, sudah terlambat. Sudah dipilih, ikut sahaja lah! Nasib baik juga cuaca baik-baik sahaja. Ombak pun tak begitu kuat, tapi sesekali bila bot melanggar ombak, berderau juga darah.

Pucat! Ehehehehe!

Sampai satu lokasi (di tengah-tengah laut), Abau matikan enjin. Katanya, boleh bergambar dengan latar belakang tulisan "Kilim Geoforest Park" di dinding pulau. Dalam takut-takut, aku tetap menjalankan tugas.

Sekali ini sahaja rasanya!

Secara keseluruhan, aktiviti Mangrove Tour ini agak berbaloi. Worth the money? Boleh lah. Nak pergi lagi? Hmmmm... mungkin 10 tahun lagi. Bila-bila anak-anak sudah ada kesedaran dan kecintaan pada alam semulajadi.

Wallahualam.

:)

Kilim Geoforest Park, Langkawi
Kilim Geoforest Park, Langkawi
Kilim Geoforest Park, Langkawi




****************







Reactions

Post a comment

2 Comments

  1. ni awat mak pak pakai life jacket anak hat dua tu tak pakai life jacket?

    ReplyDelete
  2. ehehehehe... jaket size bebudak nih takde.. tu yang tak pakai tuh.. sbb kalau pakai dah tak nampak muka..

    ReplyDelete