Itinerari 16 Hari Ke 6 Negara Scandinavia dan Baltic

Di sini saya kongsikan trip ke negara Nordic (atau lebih popular dengan gelaran Scandinavia, walaupun terdapat perbezaan antara keduanya) dan negara Baltic.

16 hari 6 negara. Sweden – Norway – Latvia – Estonia – Finland – Denmark.

Memandangkan kos di negara Nordic agak tinggi, perancangan trip dibuat sejak setahun sebelumnya. Melalui perancangan yang teratur, dari segi pemilihan tarikh dan komitmen travel buddies, kami berjaya mendapatkan tiket flight promo lebih kurang 6-8 bulan sebelum penerbangan.

Destinasi utama trip ini adalah ke Abisko National Park, Sweden dan Lofoten Island, Norway. Merasai fenomena alam pada musim winter di Arctic Circle: aurora borealis, polar night (literally there’s no sun!) dan merasai sendiri suhu subzero sehingga mencecah -15’C.

Selain destinasi di atas, kami juga singgah di bandar-bandar utama untuk sightseeing di Oslo, Bergen, Tallinn, Helsinki dan Copenhagen.

Itinerari 16 Hari Ke 6 Negara Scandinavia dan Baltic

Hari 1 : Kuala Lumpur – Stockholm


Dari Kuala Lumpur, terbang ke Bangkok. Dari Bangkok, penerbangan terus ke Stockholm selama 11 jam.

✈️ Flight KUL–BKK (Malaysia Airlines) = RM135 + redeem Enrich miles
✈️ Flight BKK–ARN (Norwegian Air) = €320 (RM1,580)


Hari 2 : Stockholm – Abisko

Setibanya di Stockholm Arlanda Airport, kami menaiki bas dan overnight train terus ke Abisko. Perjalanan dengan bas selama 5 jam, kemudiannya dengan train selama 11 jam. Sedikit memenatkan, dan tiba awal pagi di Abisko Ostra.

🚌 🚂 Bus + overnight train = SEK1,086 (RM500)


Itinerari 16 Hari Ke 6 Negara Scandinavia dan Baltic - Abisko Ostra

Hari 3 : Abisko


Setelah perjalanan yang agak lama, kami berehat dan berjalan-jalan di sekitar Abisko. Siang yang pendek, dan malam yang sangat panjang. Membiasakan diri dengan polar night dan waktu solatnya. Sebelah malam, kami keluar ‘hunting’ aurora dalam suhu sejuk mencengkam.

🏠 Backpacker hostel = SEK300 (RM140)


Hari 4 : Abisko

Abisko yang terletak di utara Sweden ini merupakan kawasan terkering (driest) negara itu. Pekan kecilnya bersebelahan National Park dan sering menjadi tempat pilihan bagi penjejak Northern Light atau Aurora Borealis. Kawasan ini menerima kesan fenomena Polar Night semasa winter (dan Midnight Sun semasa summer).

Malam kedua kami di Abisko. Aktiviti ‘hunting’ aurora diteruskan, yang sekejap ada, sekejap hilang di balik awan tebal.

🏠 Backpacker hostel = SEK300 (RM140)

Itinerari 16 Hari Ke 6 Negara Scandinavia dan Baltic - Day 4

Hari 5 : Abisko – Narvik – Lofoten Island

Trip diteruskan ke Norway. Dari Abisko (Sweden) ke Narvik (Norway) hanya sekitar 2 jam menaiki train. Pemandangan sepanjang perjalanan cukup memukau dan agak ‘mendebarkan’ melihat salji tak berhenti turun dan semakin tebal.

Setibanya di Narvik, kami ambil kereta sewa untuk fleksibiliti meneroka Lofoten. Lofoten Island merupakan gugusan kepulauan yang luas dihubungkan melalui tunnel dan jambatan. Driving di sini sebenarnya tidak sesukar mana, cuma perlu extra caution dengan jalan bersalji yang licin. Pemanduan di sebelah kanan jalan (right-hand traffic).

Perjalanan merentasi Lofoten sejauh 350 km lebih kurang 5 jam. Kami menginap di rorbuer, kabin perkampungan nelayan berwarna merah yang cukup sinonim di Lofoten.

🚂 Train = SEK75 (RM30)
🚗 Kereta sewa = NOK1,500 (RM720)
🏠 Rorbuer = NOK388 (RM190)


Hari 6 : Å, Lofoten

Lofoten terdiri daripada 4 pulau utama: Austvågoy, Vestvågoy, Flakstadøy dan Moskenesøy; yang terpisah dengan mainland Norway melalui Vestfjorden. Pulau-pulau ini dihubungkan melalui Lofoten road (E10) hingga ke hujung pulau di Å (pronounced as ‘ohr’).

Kami sengaja memilih untuk berada agak lama di Lofoten, bagi menikmati sepuasnya keindahan alam Tuhan di sini. Lofoten sebenarnya agak terpencil dan ‘untouched’, walau namanya cukup terkenal di dunia. Jika ke sini, jangan lupa singgah di Nusfjord dan Sakrisøy village, antara perkampungan nelayan tercantik di Lofoten.

🏠 Rorbuer = NOK388 (RM190)

Itinerari 16 Hari Ke 6 Negara Scandinavia dan Baltic - Hari 6 : Å, Lofoten

 

Hari 7 : Svolvær, Lofoten

Kami seterusnya ke Svolvær, yang merupakan bandar utama Lofoten. Terdapat lapangan terbang dan jeti feri, bagi sesiapa yang merancang alternatif akses ke sini.

Pemandangan sepanjang perjalanan merentasi fjord memang mendamaikan. Kepulauan Lofoten berhadapan dengan Norwegian Sea, agak windy dan kerap hujan di musim winter.

🏠 Cottage = NOK300 (RM150)

Itinerari 16 Hari Ke 6 Negara Scandinavia dan Baltic - Lofoten

Hari 8 : Lofoten Island – Tromsø – Bergen


Trip diteruskan ke Tromsø. Pemanduan ke Tromsø sedikit mencabar kerana semakin menghampiri Arctic Circle, makin rendah suhu dan makin tebal saljinya. Just keep faith. Perjalanan sejauh 400 km lebih kurang 6 jam.

Setibanya di Tromsø, kami pulangkan kereta sewa dan seterusnya menaiki penerbangan domestik ke Bergen selama 2 jam.

✈️ Flight TOS–BGO (Scandinavian Airlines) = €142 (RM680)
😴 Overnight at airport = foc


Hari 9 : Bryggen, Bergen


Sightseeing at Bryggen, Unesco’s world heritage site. Bergen juga terkenal sebagai bandar perikanan yang menghasilkan first-class seafood.

🏠 AirBnB = NOK282 (RM140)


Hari 10 : Bergen

Hari-hari dirasakan lebih indah berbanding sebelumnya, kerana matahari keluar seperti normal di sini. Kami meluangkan masa ke Mt Fløyen bagi menikmati panorama Bergen dari kejauhan. Boleh juga hiking di sini.

🏠 AirBnB = NOK282 (RM140)


Hari 11 : Bergen – Oslo

Trip diteruskan dengan menaiki scenic train Bergen-Oslo, one of the world’s most scenic train ride. Sit back, relax and enjoy the journey. Breathtaking views at another part of the world. Bermalam di Oslo.

🚂 Scenic train = NOK849 (RM430)
🏠 Backpacker hostel = NOK270 (RM130)


Hari 12 : Oslo – Riga – Tallinn

Sightseeing at Oslo city. Oslo merupakan ibu negara dan pusat kerajaan Norway. Sebelah petangnya, kami menaiki penerbangan antarabangsa ke Riga (Latvia), dan seterusnya ke Tallinn (Estonia).

✈️ Flight OSL–RIX–TLL (Air Baltic) = €77 (RM370)
😴 Overnight at Riga airport = foc


Hari 13 : Tallinn – Helsinki

Kami selamat tiba di Tallinn, berkesempatan meneroka sebahagian negara Baltic. Seterusnya menjejaki old town Tallinn, yang merupakan Unesco world heritage. Sebelah petangnya menaiki feri ke Helsinki (Finland) selama 2 jam, dan bermalam di sana.

🛥 Ferry = €19 (RM90)
🏠 Backpacker hostel = €28 (RM130)


Itinerari 16 Hari Ke 6 Negara Scandinavia dan Baltic - Helsinki

Hari 14 : Helsinki

Sightseeing at Helsinki city. Helsinki merupakan ibu negara Finland.

Finland masih kekal sebagai negara paling gembira di dunia. Faktor kegembiraan yang diukur antaranya melalui kualiti sistem penyampaian perkhidmatan, dilihat memiliki persamaan bagi kebanyakan negara Nordic yang kesemuanya berada dalam senarai 10 terbaik dunia.

😴 Overnight at airport = foc


Hari 15 : Helsinki – Copenhagen

Bagi mengejar penerbangan di awal pagi, kami bermalam di Helsinki airport. Penerbangan antarabangsa selama 2 jam, dan destinasi terakhir adalah Copenhagen, yang merupakan ibu negara Denmark.

Menelurusi bandar pesisir laut dan kawasan ikonik Nyhavn (pronounced as ‘new hound’). Copenhagen memiliki banyak persamaan dengan Amsterdam, meriah dengan basikal dan disediakan infrastruktur bagi pengangkutan itu. Malam terakhir di Copenhagen.

✈️ Flight HEL–CPH (Norwegian Air) = €69 (RM330)
🏠 Backpacker hostel = DKK149 (RM100)


Hari 16 : Copenhagen – Oslo – Kuala Lumpur

Menaiki bas dari Copenhagen ke Oslo, seterusnya penerbangan pulang ke Kuala Lumpur.

🚌 Bas = £33 (RM180)
✈️ Flight OSL–DOH–KUL (Qatar Airways) = NOK1,990 (RM1,020)

Nota kaki:

1) Itinerari dan kos trip ini melibatkan 4 travel buddies, yang banyak menjimatkan bagi agihan kos sewa kereta, minyak dan penginapan. Tiket flight, public transport, kereta sewa, penginapan ~RM7,500 pp

2) Negara Scandinavia mempunyai matawang masing-masing, manakala Finland dan negara Baltic menggunakan €. Kami membuat sedikit tukaran untuk makan minum dan kontigensi saja, memandangkan kebanyakan tempahan telah dibuat bayaran sebelum trip. Credit card is widely used there, almost anywhere.

3) Makan minum kami sederhana saja, selalunya masak sendiri dan lebih kerap makan Maggi. Haha! Air boleh diminum terus dari tap. Harga sebotol air mineral saja mencecah RM13..

4) Cost of living sangat tinggi di Scandinavia. Harga minyak lebih kurang RM7/ liter, maka yang lain berkait-kait mahalnya. Rancang perbelanjaan, semestinya perkara ini bukan alasan untuk anda tidak menjejakkan kaki ke tempat ini kan.

Moga ada manfaat.

Hawa Mayati
Sharing is caring





Reactions

Post a Comment

0 Comments